lørdag 1. juni 2013

En søt, liten bunke...

Jeg har vært på loppemarked - vårens eneste! Når man ser på resultatet, er det ganske greit at det ble med det ene... De sleipe, utspekulerte menneskene hadde delt bøkene på to rom - et for pocketbøker og ett for innbunde bøker. Resultatet ble selvfølgelig at jeg kjøpte ekstra mange bøker - to relativt små bunker virker så mye mindre enn en stor. Helet til man kommer hjem og pakker ut...



Henrik Haugstøl - I tippoldefars by Christiania (1943). Kulturhistoriske skildringer fra Christiania på 1800-tallet.

Thomas Robert Malthus - Reisedagbok fra Norge 1799 (1968). Reiseskildring fra en av de første engelske turistene i Norge.

Olav Dalgard - Teatret : Frå Aiskylos til Ibsen (1948). Teaterhistorie på nynorsk. Jeg begynner å få en fin samling teaterlitteratur - kanskje på tide å lese noen av dem også...
 
Laurence Housman - Victoria Regina : A dramatic biography (1936).  En serie skuespill om dronning Victorias liv. Dessuten hadde den veldig fint omslag...

Jeg kom med disse fire og skulle betale, og tenkte at jeg var heldig om jeg fikk dem for 100. "50 kr", sa mannen, "de er jo nokså gamle." . Jeg holdt på å prute oppover...

Jo Nesbø: Og derr! var sommeren i gang. En bittelliten kåserisamling med ikke helt sanne (antar jeg...) historier fra Nesbøs ungdomssomre. Den ble bare solgt som lydbok, pairutgaven bærer teksten I anledning Den Norske Bokhandelforenings 150 års jubileum i 2001 gis boka som gave til ansatte i Norsk bokhandel. Boka er ikke for kommersielt salg. Den ansatte som fikk dette eksemplareret var åpenbart ikke veldig interessert, den er knapt åpnet. Nå er den min - og skal snart åpnes.

Agatha Christie - The Murder at the Vicarage. Miss Marple er ikke min favoritt og jeg har lest nok Christie til at jeg ikke pleier å kjøpe dem, det er mer lese-gamle-utgaver-på-hytta-bøker. Men dette var en gammel Penguin-utgave fra 1950, jeg hadde nok kjøpt den uansett hva det var...

Bent Vanberg - Of Norwegian ways (1970) ...a lighthearted and and somewhat irreverent history and description of Norway - and of Norwegians... I teorien høres jo dette både underholdende og lærerikt ut... Inkluderer til og med oppskrift på lutefisk.

Richard Bach - Måken Jonathan. Jeg hadde en gang en TenSing-dirigent som likte å lese høyt for oss om måken Jonathans tanker og eskapader, men jeg har aldri lest hele boka. Nå er det på tide å gjøre noe med det.

Katherine Pancol - Jackie Kennedy bak masken. Jepp, mer Kennedy, jeg har visst utviklet en viss fascinasjon (tidligere her og her). Det er en liten pocketbok som en gang har vært bilag til et nummer av Henne, så den burde være passe krevende sommerlesning.

9 bøker, 90 kroner - man kan ikke klage. Det gjenstår bare å finne plass i hyllene...

4 kommentarer:

Stjernekast sa...

Gratulerer med nye bøker. Med "Jo Nesbø: Og derr! var sommeren i gang." gjorde du et kupp siden den 'egentlig' ikke skal finnes. Har den ISBN-nummer?

HildeSol sa...

Den har faktisk det [8299586410, om noen lurte). Tror også det er en av få bøker jeg har sett hvor det står at "Boka er utgitt med tillatelse fra forfatteren"...

Stjernekast sa...

Ikke verst! :o) Alle bøker burde bli gitt ut med tillate fra forfatteren.. Helt merkelig at det finnes kontrakter der ute der det ikke er kunstneren bak verket som bestemmer.

Gråbekka`s Blogger sa...

Så flotte bokkjøp:)
Kos deg masse med bøkene!