tirsdag 16. april 2013

Lesemåned mars 2013

Mars ble på papiret en ganske laber lesemåned, med bare tre leste bøker. Alle tre ble dessuten lest i løpet av påskeuka, helt i slutten av måneden. I praksis leste jeg en del mer enn det likevel. For det første leste jeg egentlig fire bøker, for jeg ble også ferdig med Louisa May Alcotts Little Men. Den har jeg imidlertid i dobbeltbind med oppfølgeren Jo's Boys, som jeg ikke ble ferdig med før i april, og da er jo strengt tatt ikke boka ferdig.. Eller...? Tror jeg regnet Christopher Isherwoods Berlin-romaner som to bøker i fjor, selv om de også var i et bind, men de henger ikke så tett sammen. Jaja, moving on... En avbrutt bok i mars, Per Anders Fogelströms Barn av sin stad. Egentlig ikke noe galt med den, v i bare passet tydeligvis ikke for hverandre akkurat nå. Bedre lykke neste gang... Holder også på med An Interrupted Life: The Diaries and Letters of Etty Hillesum 1941-43, som var en del tyngre (og kjedeligere) enn forventet, så den tar litt tid. Litt mye sjelegransking og selvrefleksjon for min smak, men jeg får velprøve litt til.

Så, de kalde fakta. Mars' korte og ensporede leseliste:

Hans Olav Lahlum - Katalysatormordet 
Hans Olav Lahlum - Satelittmenneskene 
Hans Olav Lahlum - Menneskefluene
(alle tre lånt på biblioteket)

Det var den store Lahlum-måneden. Påskeferien da jeg leste tre krimbøker som ikke var skrevet av Jo Nesbø, og likte dem. Jeg satt på balkongen i det strålende påskeværet, drakk te og leste om finurlige mord i et nostalgisk Oslo, for så å legge ut på tur på leting etter stedene alt skjedde. Bare så synd at forfatteren dikter opp gatenumre som ikke finnes...

Dessuten kjøpte jeg ikke en eneste bok! Igjen en sannhet med modifikasjoner - jeg bestilte to bøker, men siden de ikke kom i hus før i april, kommer de ikke på handlelisten før i april heller. Min blogg, mine regler...

Tallenes tale første kvartal blir altså:

14 leste bøker - 7-7 i kjønn, 7 på norsk og to sakprosa.
8 kjøpte bøker -  3 av dem er lest.

Ingen kommentarer: