onsdag 13. mars 2013

Lesemåned februar 2013

Fem bøker ble fullført i februar. Det bringer meg opp i 11 totalt, og jeg ligger greit foran minst-en-bok-i-uka-skjemaet. To på norsk, to på engelsk og en på svensk; tre kvinner, to relativt nye og alle romaner.

Maggie O'Farrell - Hva skjedde med Esme Lennox?
Iris får telefon fra et psykiatrisk sykehus om at hun er nærmeste pårørende til en grandtante hun aldri har hørt om - her komme familiehemmeligheter ramlende ut av skapet... Jeg liker selve historien og jeg liker måten den er fortalt på, med stadig skiftende tider, stemmer og perspektiver, men språket trekker opplevelsen ned. Det blir litt for mye skolestil over det, i overkant forklarende og beskrivende. Litt mer flyt, litt mer indirekte formuleringer og litt mer mellom linjene i stedet for på. og vi hadde snakket en virkelig god bok. (Lånt på biblioteket)

Nils Harald Sødal - For ingens øyne

Operasanger Nils Harald Sødal behersker derimot definitivt språket, her er det fine formuleringer og kreative bilder på rekke og rad. Fortellingen foregår på to plan, Oslo i nåtid og oppvekst på en sørlandsøy på 50- og 60-tallet. Stikkord er barnevern, psykiatri, skyld og kaninoppdrett. Jeg foretrakk lenge fortidshistorien, men også nåtidshistorien tar seg opp, og på slutten vred historiene seg så jeg gispet høyt (men vi kan godt late som om det var tilfeldig at han som satt ved siden av meg på toget snudde på hodet akkurat da...) For ingens øyne er Sødals debutbok, jeg var også begeistret for Scenebetennelse, med handling fra operamiljøet. (Egen bokhylle, kjøpt i år)

Louisa May Alcott - Little women

Barnebokklassiker jeg burde ha lest for lenge siden - jeg har ikke engang sett noen av filmversjonene. Skjønn bok, mer om den når jeg er ferdig med oppfølgerne også. (Egen bokhylle, kjøpt for... lenge siden)

Per Anders Fogelström - Mina drömmars stad
Første del i en fem-binds Stockholmskrønike gjennom 18- og 19-hundretallet. Stockholms vekst sett fra arbeiderklassen på Söder - spennende! (Lånt på biblioteket)

Jean Rhys - Voyage in the Dark
En ung uskyldig kvinne, oppvokst i Karibia, nå (dvs rett før første verdenskrig) teaterdanser i London, treffer en eldre bemidlet mann og ender som "kept woman". Det kommer vel ikke som noen overraskelse at dette ikke er en solskinnshistorie... Vel så interessant som tidsbilde enn som historie. (Egen bokhylle, gammelt kasseringskupp)

Også så var det månedens handleliste, da, som ble lenger enn leselista...

Sophie Dahl - Miss Dahls frodige fristelser
Kokebok inndelt etter årstid og måltid. Forøvrig mine gratulasjoner til forfatteren og hennes jazzmusikermann Jamie Cullum, som forleden ble foreldre til en liten datter. I mai kommer han med nytt album, det gledes.

Michael Cunningham - By Nightfall
Fra forhatteren av The hours. Nåtidsroman.

Susan Abulhawa - Mornings in Jenin
Mye omtalt og rost roman om Midtøsten-konflikten. På tide at jeg også leser den...

Colm Tóibín - The Empty Family
Novellesamling, noe jeg strengt tatt oppdaget først etter at den var kjøpt. Den var billig, jeg har god erfaring med forfatteren - sikkert bra.

Louisa May Alcott - Little Men + Jo's boys
Oppfølgere til Little Women.

Mian Lodalen - Tiger
Oppvekst- og ut-av-skapet-roman. Har tidligere lest og likt Smuleklubbens skamløse søstre av samme forfatter. Litt tilfeldig plukket ut fordi jeg skulle kjøpe Alcott-boka og cdon.com hadde fri frakt ved kjøp av bøker for over kr 100. Selvfølgelig betaler jeg heller 100kr for tre bøker enn 60kr for en... *lettlurt - igjen*

Riikka Pulkkinen - Sanningen
Familiesaga fra Finland. Jeg hørte forfatteren snakke om boka på Litteraturhusets finske aften i fjor, hvor jeg egentlig var for å høre Märta Tikkanen snakke om sin bok Emma och Uno. Å høre forfattere snakke om egne bøker gir meg (nesten) alltid leselyst.

At de til sammen, til tross for at samtlige er kjøpt nye, kostet meg under 300 kr (og Miss Dahl alene står for halvparten av den summen) må vel sies å være formildende omstendigheter, sant?

Ingen kommentarer: