tirsdag 5. mars 2013

Death comes to Pemberley - P. D. James

Death comes to Pemberley er P. D.. James' forsøk på en oppfølger til Jane Austens  Pride and prejudice. Det er noen år siden sist, og livet er godt på Pemberley. Årets ball står for døren, Jane og Bingley er på besøk og det er på tide å trekke seg tilbake på kvelden. Da kommer trøbbel i form av (som vanlig) lillesøster Lydia som dukker opp uanmeldt og hysterisk og hyler om at Wickham er død - drept...

Det første som slo meg da jeg begynte på boka, var at James må ha hatt det gøy mens hun skrev den... Hun har åpenbart lagt ned mye arbeid i å leke fram Austen'sk språk, formuleringer og setningsoppbygging - og humor. De første kapitlene bare koser jeg meg med gjensyn med og oppdateringer fra velkjente karakterer - litt som å treffe igjen gamle venner. Jeg morer meg særlig over at hun har klart å gifte bort Mary...

Krimplottet, når det dukker opp, er egentlig ganske uinteressant, dessuten er løsningen av det slaget som i vanlige krimbøker gjør at jeg føler meg litt snytt. Dette er mer Austen-fanfiction enn krim, og jeg synes James kommer fra det med æren i behold, selv om jeg ikke er helt fornøyd med alt hun tillegger Austens karakterer. Deler av slutten kunne med fordel vært droppet.

Death comes to Pemberley er nok mer for Austen-fans enn for fans av James' krimbøker, og neppe noe for de som ikke kjenner sin Austen. Men for oss som har lest og sett og elsket Pride and prejudice i ymse utgaver, er dette kos.


Vi vet jo alle at Mr Darcy egentlig heter Colin til fornavn...

Ingen kommentarer: