lørdag 23. februar 2013

En enslig mammut og andre salgsdyr


Årets mammutbok. Entall. Kokebok.

Ikke at jeg ikke har en meter med kokebøker jeg av og til bruker allerede, men denne har jeg hatt lyst på siden det tilhørende tv-programmet gikk for et par år siden. Boka er delt inn etter årstid, og hver årstid er delt inn i måltider - frokost, lunsj og middag.Ser særlig fram til å teste frokostoppskriftene - det kan bli noen fine helgemorgener...

Sophie Dahl er et av disse irriterende menneskene som tilsynelatende får til alt. Modell, forfatter (jeg leste Playing with the grown-ups for et par år siden - hun gjør ikke skam på familienavnet) og nå også tv-kokk og kokebokforfatter. Dessuten er hun gift med jazzmusikeren Jamie Cullum. Ikke at jeg er misunnelig på noe av det, altså. Neida.


Jamie Cullums nye.

Men det finnes andre boksalg enn Mammut. Forrige uke vandret jeg nokså uten mål og mening inn i bokhandelen på Oslo City og fant et salgsbord. På bordet sto det en ekse med engelsk pocket, til den voldsomme summen av kr 10 pr stk - sånt kan man jo ikke bare gå forbi. Etter å ha lempet unna krim og fantasy sto jeg igjen med en beskjeden men sterk bunke på tre bøker.

Michael Cunningham - By Nightfall  
Forfatteren av The hours. Husker han var på Litteraturhuset for å snakke om denne - jeg tenkte på å gå, men det ble visst med tanken. A heartbreaking look at the way we live now, i følge omslaget.

Susan Abulhawa - Mornings in Jenin  
 En bok jeg har lest og hørt veldig mye positivt om, med handling fra Palestina-konflikten.

Colm Tóibín - The Empty Family
Jeg leste Brooklyn av Tóibín (et litt tilfeldig loppemarkedkjøp) i høst, og det fristet absolutt til å utvide bekjentskapet. Dette viste seg å en novellesamling - listen av forfattere som får meg til å like noveller er kort, men jeg har en følelse av at Tóibín kan være blant dem.

Ingen kommentarer: