tirsdag 1. januar 2013

Leseåret 2012

Et år er omme, og det er igjen tid for å se på lese-statistikken. 2011 opplevde jeg som er dårlig leseår, med perioder hvor jeg knapt leste i det hele tatt, og jeg endte på 57 bøker, mot 78 i  2010. Nå synes jeg at jeg har hatt et godt leseår igjen, hvor jeg har lest jevnt og trutt uten motivasjonsproblemer eller andre hindringer. Likevel sier statistikken bare 57 bøker -også i år. Da er det på sin plass å fundere litt over hvorfor...

Skjønt, aller først er det på sin plass å minne meg selv (og eventuelle andre som måtte trenge det -og når jeg leser i bloggene rundt omkring, er det nok noen...) om at lesing ikke er en konkurranse, hverken mot seg selv eller andre, og at det ikke er antallet som er viktig. Det er tross alt ikke det som er grunnen til eller motivasjonen for at jeg leser. Jeg leser fordi jeg har glede av det, fordi det gir meg store opplevelser og ny kunnskap -så lenge jeg har leseglede og får tilfredsstilt den, burde det ikke ha noe å si om jeg har lest 50 eller 80 bøker, eller om jeg har lest mer eller mindre enn andre.

Men altså, likevel - hvorfor ikke flere bøker? To grunner slår meg som åpenbare.1) Jeg har lest en del tykke og/eller tunge bøker som har tatt tid -det er ikke nødvendigvis direkte sammenheng mellom antall lesetimer og antall leste bøker. Selvsagt, egentlig, men det har nok slått litt ekstra ut i år. 2) I fjor sommer flyttet jeg hjem til Oslo -med venner, familie og alt byen har å by på av kulturelle og andre gleder er jeg enda mindre hjemme og mye mer ute og flyr. Mer sosial liv = mindre lesetid. Jeg klarer ikke helt å være lei meg for det, tross alt...

Så til de tørre fakta -navn og tall:

36 skjønnlitterære

18 skrevet av kvinner
12 engelske (som i språk lest på, ikke nasjonalitet)
10 svenske
4 nynorske
4 ungdomsbøker
2 skuespill
1 novellesamling
10 utgitt før jeg ble født (et omtrentlig anslag, jeg har ikke sjekket alle tvilstilfellene...)
Forsvinnende få er årsferske...

21 sakprosabøker
11 skrevet av kvinner, to er antologoer med bidragsytere av begge kjønn.
14 engelske
5 litteratur-relaterte
8 biografiske (på vegne av seg selv eller andre)
5 utgitt før jeg ble født (igjen med visse forbehold...)

12 av 57 er tidligere års anskaffelser hentet fra egen hylle, 25 har funnet sin vei inn i hyllene i løpet av året.

Lesemål og -prosjekter for det kommende året driver jeg som kjent ikke med. Lesing skal være lystbetont -jeg leser det jeg vil, når jeg vil. Men litt skuffet blir jeg nok likevel hvis jeg ikke klarer en bok i uka i snitt...

Hele 2012-listen:
  • Vilhelm Moberg - Min svenske historie
  • Mrs Oliphant - The Mystery of Mrs Blencarrow
  • Elisabeth Oxfeldt - Romanen, nasjonen og verden : nordisk litteratur i et postnasjonalt perspektiv
  • Louise Boije Af Gennäs - Blå koral
  • Ian McEwan - Sweet tooth
  • Jo Tenfjord - Hannemor vil ikke gifte seg
  • Lauren Oliver - Delirium
  • Gunilla Linn Persson - Eskil. Riddaren av syrénbersån
  • Elizabeth Mavor - The ladies of Langollen : A study in romantic friendship
  • Mrs. Stephen Fry - Mrs. Fry's Diary
  • David Harrower - Blackbird
  • Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar
  • Colm Tóibín - Brooklyn
  • Selma Lagerlöf - En herrgårdssägen
  • Corinne Hofmann - The White Masai
  • Åsa Linderborg - Meg eier ingen
  • Nathalie Abi-Ezzi - A girl made of dust
  • 800 years of women's letters
  • Annika Thor - Om inte nu så när
  • Ellen Fjestad - Sammen skal vi holde himmelen
  • Ketil Bjørnstad - Jæger
  • Susan Maushart - The Winter of our Disconnect
  • Maja Lundgren - Pompeij
  • Sean Coughlan - The sleepyhead's bedside companion
  • Margaret C. Sullivan - The Jane Austen Handbook : Proper life skills from Regency England.
  • Bokken Lasson - Livet og lykken
  • Richard Davenport-Hines - Titanic Lives : Migrants and Millionaires, Conmen and Crew
  • Kristina Sandberg - Att föda ett barn
  • Chimamanda Ngozi Adichie - Kvelningsfornemmelser
  • Stephen Fry - Moab is my Washpot
  • V. S. Naipaul - A House for Mr Biswas
  • Christopher Isherwood - Goodbye to Berlin
  • Christopher Isherwood - Mr Norris changes trains
  • Richard Herrmann - Mine gleders by
  • Michael Cunningham - Timene
  • Jennifer Worth - Call the Midwife : A True Story of the East End in the 1950s
  • Märtha Tikkanen - Emma och Uno
  • Stephen Fry - The Fry Chronicles
  • Caitlin Moran - How to be a woman
  • Dea Trier Mørch - Kastanjealléen
  • Jon Fosse - Olavs draumar
  • Tarjei Vesaas - Is-slottet
  • Kate Long - Before she was mine
  • The Library Book
  • Louise Boije af Gennäs - Stjärnor utan svindel.
  • Peggy Orenstein - Cinderella ate my daughter
  • Kristian Berquist - Tankestjerne
  • Alf Kjetil Walgermo - Mitt bankande hjarte
  • Stop What You're Doing and Read This!
  • Nina Björk - Under det rosa täcket
  • Alan Bennett - An Uncommon Reader
  • Hans Olav Brenner - Kunsten å skrive
  • Peter Collier & David Horowitz - Kennedy-klanen
  • Jon Fosse - Andvake
  • August Strinberg - Fröken Julie
  • Göran Tunström - Juleoratoriet
  • W. Somerset Maughan - The Painted Veil

4 kommentarer:

Aase sa...

Du har flere bøker enn meg. Jeg har kun 28 bøker og 13 lydbøker.

Men har du sjekket om du leser flere sider? Selv med færre bøker kan du jo ha lest mer - rent teknisk.

Men jeg er veldig enig i at lesing skal være lystbetont og jeg har nok havnet mer eller mindre på riktig mengde lesestoff.

HildeSol sa...

Tanken på å telle sider har slått meg, men det er egentlig ikke så viktig. Hovedpoenget med å føre lister er å ha litt oversikt på hva jeg har lest heller enn hvor mye.

Bjørg, mellom linjene. sa...

Eg er veldig einig i at lesing ikkje skal, eller bør vere ein konkurranse. Det handler jo om å kose seg med det ein les, ikkje om å lese flest mogleg sider fortast mogleg. Og det er jo stor forskjell på typen bøker ein les og. Nokre korte bøker har ein form som krev at ein tar seg god tid, andre lengre bøker har ei spenningskurve som gjer at ein slukar dei. Det viktigaste må jo vere at ein opplever det som lystbetont å kose seg med lesinga, ikkje om ein les tretti eller hundreogtjue bøker i året.

Stjernekast sa...

Vi har da altså ikke lest en eneste bok til felles. Jeg er ikke så overrasket for jeg har fått inntrykk av andre bloggere om at jeg leser slikt de aldri har sett, hørt, rørt. Ellers har jeg blitt helt forelsket i statistikk i år !() og setter pris på at du deler med oss. 'Cinderella ate my daughter' var den mest slsående og morsomste tittelen av alle. Ellers er jeg imponert over antall bøker du har lest på svensk (jeg har aldri lest svensk!) og antall biografier. Flotte greier, superdigg innlegg.