mandag 21. januar 2013

Etterslep fra 2012

Hannemor vil ikke gifte seg - Jo Tenfjord (under pseudonymet Guri Gla, uten at jeg har noen ide om hvorfor).
Hannemor er tilbake i barndomsbyen Bakkeby, som nyutdannet lærer rett fra seminaret har gun fått post på skolen der. Småbrødrene Pål og Espen er fortvilet - finnes det noe verre enn å ha søsteren sin som lærer på skolen? Løsningen er opplagt: Hannemor må gifte seg. Snart er Foreningen TBAH - Til Bortgifte Av Hannemor - i full sving, og etterhvert er store deler av byen involvert. Det er bare et lite problem. Hannemor har hodet fullt av barnepedagogikk og lærerkallet og engelsk lyrikk og har lite og ingenting til overs for overfladiske ting som dans og utseende og menn - og gifte seg vil hun slett ikke!

Et noe gammelmodig plott, sier du? Det kan ha noe med at boka er fra 1942... Ganske underholdende lesning, og Hannemor er tross alt ganske så moderne i sine oppfatninger til å være 40-talls småbyjente. Dessuten var det interessant å lese en bok som er skrevet og foregår under 2. verdenskrig, uten at det overhodet er noe tema. Det er rasjonering og mangel på en del matvarer og sigaretter, utover det kunne det like gjerne vært fredstid i Bakkeby. Om Hannemor blir gift? Den som leser får se...

Corinne Hofmann - The White Masai
En av årets store skuffelser. Selvbiografien til en sveitsisk kvinne som forelsker seg i og lever sammen med en Masai-kriger burde være spennende, men mye av tiden har jeg lyst til å skrike av frustrasjon, filleriste henne og be henne ta seg sammen. En stor del av problemet er at jeg aldri får tak i hva som gjør at hun faller for denne mannen. Hun ser, hun vil ha, hun setter himmel og jord i bevegelse og endrer hele livet sitt for å få uten at jeg (eller så mange rundt henne) skjønner hvorfor. Kulturforskjeller en masse følger, naturlig nok, og ut fra et vestlig, feministisk ståsted -og fordi hun aldri lykkes i å få meg til å tro på den altoppslukende kjærligheten, skjønner jeg ikke at hun finner seg i å bli behandlet som hun blir. Språklig er det heller ikke så mye å skryte av, men oversetteren (jeg leste den engelske utgaven) får vel ta sin del av skylda der.

Mrs. Stephen Fry - Mrs. Fry's Diary
Mrs Stephen Fry er et Twitter-fenomen, og som sådan ganske morsom. Hun avslører Stephen Frys dobbeltliv som gift familiefar (tøv fra ende til annen, om noen et øyeblikk skulle være i tvil) med helt andre preferanser og lyster enn det han er kjent for i offentligheten. I bokform blir det rett og slett for mye, etter de første par månedene (dagboken dekker et år) slutter det å være morsomt, gjentagelsene blir for mange og plottet og fremdriften for fraværende. Twitter gjør seg fortsatt best på Twitter...

Elisabeth Oxfeldt - Romanen, nasjonen og verden : nordisk litteratur i et postnasjonalt perspektiv
Sammenliknende lesning av nordiske romaner og internasjonale bestselgere fra bl.a. Afghanistan, India og Egypt, om nasjonalfølelse og postnasjonalitet. Dette er en bok som får meg til å føle meg både dum og smart. Dum fordi jeg ikke har studert litteratur på universitetsnivå og dermed mangler en del begrep og kunnskaper som nok ville gjort boka enklere å forstå, og smart fordi jeg tross alt likevel leser og får utbytte av det.

Lauren Oliver - Delirium
Vanligvis styrer jeg langt unna dystopier, det er virkelig ikke min greie. Når jeg gjorde et unntak for denne, var det for å få svar på spørsmålet som umiddelbart dukket da jeg hørte om boka på ungdomsbokgildet i høst. Utgangspunktet er ikke så veldig ulikt mye annet i genren. Vi befinner oss i en ikke tidfestet fremtid, i det som en gang var USA, og myndigheten holder streng kontroll med sine innbyggere. Denne gangen er det store stygge ulven kjærligheten, som er definert som en svært farlig og dødelig sykdom - bare se på Romeo og Julie. Løsningen er en ufarlig liten hjerneoperasjon, som fjerner evnen til kjærlighet (og de fleste andre følelser, virker det som innimellom). Man kan først opereres når man har fylt 18, så tenåringer må passes godt på, og kjønnene holdes strengt adskilt. Og her var det jeg lurte veldig - hva med homofili? Er det noe man i god amerikansk ånd bare ignorerer at finnes, eller er det faktisk et poeng i boka? Det kunne jo faktisk blitt et godt plott (gratis tips fra meg til forfattere der ute). Men nei da, det er det første som gjelder - det neves i det bisetning at forelskelse mellom to av samme kjønn forekom en sjelden gang, men ble regnet som svært naturstridig... *skuffa*

Boka forøvrig? Skildringen av det kjærlighetsløse samfunnet er tidvis ganske god, men det blir en del logiske brister og selvmotsigelser. Plottet er så forutsigbart at det nesten ikke er verdt å nevne - hovedpersonen Lena, som skal opereres om noen uker, treffer en fyr, forelsker seg og opprøret er i gang. (pluss for en litt uventet vri på slutten, dog). Bok en av tre, jeg står nok over de to neste...

Ian McEwan - Sweet tooth
Ian McEwan er derimot veldig min greie. Hans nyeste foregår i London og Sør-England på 70-tallet. Den unge litteraturinteresserte Serena havner via tilfeldigheter og en eldre elsker i MI5. Etterhvert får hun ansvar for å følge opp en lovende forfatter, noe hun gjør ikke bare på et profesjonelt plan. Boka handler mer om litteratur enn spionasje, blant annet er lange utkast til noveller forfatteren lar Serena lese inkludert. Jeg husker ikke hvor jeg så det (og jeg gidder ikke google,...), men jeg mener å ha lest at  disse novellene er forkastede    ideer fra McEwans egen tidlige karriere. Stas! Med Serena tar McEwan også steget inn blant de (relatuvt få) mannlige forfatterne som kan overbevise med kvinnelig fortellerstemme. Slutten tar -i kjent McEwan-stil -meg fullstendig på senga, og hever en god historie enda flere hakk.

4 kommentarer:

Haruhi sa...

"The White Masai" leste alle de andre sykepleiestudentene på flyet hjem fra Tanzania, etter at vi hadde hatt praksis der. De sukket og stønnet noe helt forferdelige, og prøvde å tvinge meg - men jeg tviholdt på Tillers Innsirklig og en bok av Wangari Maathai (som viste seg å være relativt dårlig, den også).

Fint å få en bekreftelse på at jeg mest sannsynlig valgte rett!

HildeSol sa...

Innsirkling elsket jeg (skulle det ikke komme et bind til der, forresten?) - definitivt rett valg ;)

Haruhi sa...

(hoho, Innsirklig..holdt vist ikke tunga helt rett i munnen).

Ja, nr 2, har kommet - men jeg har ikke fått rotet meg til å lese den ennå.

HildeSol sa...

Bind 2 kom for et par år siden, jeg leste begge to da, men det skulle komme et tredje også, mener jeg. Hadde egentlig helt glemt å vente på det...