tirsdag 6. november 2012

Far/datter-kvalitetstid

Denne uken er det tid for Lions årlige boksalg på Vestre Aker skole i Ullevål Hageby. I fjor tok jeg det som en søndagstur, i år allierte jeg meg med pappa (les: bilskyss) som kjøper minst like mye brukte bøker som meg i løpet av året. Vi kom i det de åpnet (litt flaks skal man ha) og brukte en god time på å vandre rundt mellom hyllene. Jeg endte med 6 bøker (det kunne blitt så mange fler) -det var ikke jeg som hadde mest å bære ut i bilen etterpå, for å si det sånn...

Operaboken (1959)
83 operaer presenterer på 280 sider, med vekt på handlingsreferat. Ideellt for en kjapp innføring før man skal se en opera for første (eller andre... eller...) gang, eller av andre grunner trenger å finne ut hva det handler om. Jeg har flere liknende bøker om både operaer og musikaler, og har stor glede og nytte av dem.

Margaret Skjelbred - Det er aleine du er
En av mine favorittlyrikere. De eldre samlingene hennes er vanskelige å få tak i (hvis noen kommer over et ekstra eksemplar av Du smiler mot meg fra et gammelt bilde, send gjerne et tips i min retning), så jeg var lykkelig da jeg snublet over denne. Limt inn på første side er et lite kort fra giverne av boka, med kondolanser vdr dødsfall i nær familie og gratulasjoner med en flott eksamen. Sorg og glede og levd liv -bonusen med bruktbøker.

Rudyard Kipling -Slik gikk det til. Eventyr for barn (1965)
Hvordan fikk leoparden flekker, og kenguruen lange ben? Kipling har svaret. Den jeg husker best fra barndommer er hvordan elefanten fikk sin snabel, på facebook mimret andre om hvordan kamelen fikk hump. Klassiker. I permen: Kjære Stein! God jul 1965! Mamma og pappa. Et gammelt spillkort er gjenglemt bokmerke.

Boksamlere forteller (1945)
Oss bibliofile imellom... I kapitteloverskriftene presenterer boksamlerne pussig nok bare med yrkestittel, navnet kommer helt til slutt. Her finnes både Skuespilleren (Hauk Aabel), Ibsenforskeren, Doktoren, Forfatteren, Leksikografen og Museumsdirektøren, for å nevne noen. Alle menn...

Phyllis Hartnoll - The Consise History of Theatre (1968)
Teaterhistorie fra antikken til 60-tallet, på overkommelige 300 sider. Stemplet Univ. i Oslo - Inst. i teatervitensk,

The Cambridge Guide to Literature in English
Jeg sto ved hyllen og siklet... Lysten var så stor -men det var boka også. Nesten 1300 sider tar litt plass, men et stort oppslagsverk om engelskspråklig litteratur burde man jo ha. Jeg hadde nesten bestemt meg for at jeg kunne klare meg uten, men tok til vettet i siste øyeblikk. My precious...

Boksalget er åpent til og med søndag. All ferdsel på eget ansvar (men ta gjerne med det store opera-noteheftet til meg -jeg angrer litt...).


2 kommentarer:

Beate sa...

høres skikkelig spennende ut med boklopper, det er svært lite av slikt her oppe i nord, eller kanskje det ikke er reklamert så mye for slikt? :( Men i alle fall, spennende blogg. Er bokelsker selv, og finner jeg en bra bok så klarer jeg knapt å legge den fra meg når jeg leser den. Holder for tiden på med en gammel klassiker "Lolita" av Vladimir Nabokov. Tragisk tema, men boken er bare nydelig skrevet. Har du noen gode tips til en som leser absolutt alt? Kanskje krim, siden jeg ikke leser det så mye?

HildeSol sa...

"Lolita" leste jeg i fjor -litterært nydelig, men innholdsmessig ganske ubehagelig. Ikke en bok jeg anbefaler elevene helt uten videre...

Krim leser jeg ikke, bortsett fra Jo Nesbø, så akkurat der har jeg lite å anbefale... Men jeg slår alltid et slag for Margaret Skjelbred, Erik Fosnes Hansen og Johan Harstad, samt Helga Flatlands "Bli hvis du kan. Reis hvis du må." -den har jeg prakket på mange... ;) Og Jonas Gardells nyeste -"Torka aldri tårar uten handskar". Kommer på norsk til våren, men kan helt fint leses på svensk.