tirsdag 27. november 2012

Atteva?!?

I går ettermiddag vandret jeg fornøyd rundt på Norli og planla julegaver både til og fra meg, da jeg til min store glede oppdaget at Kristina Sandbergs fine Att föda ett barn er oversatt til norsk. Jeg plukket den ned fra hylla, bare for å kose litt med den, og snudde den for å lese baksideteksten. Da var det jeg muligens kom med et litt ukontrollert vantro utbrudd -der sto nemlig å lese følgende: "...beretning om den sterke kvinnen som valgte hjemmet." Hæ? Valgte? Har den som skrev dette i det hele tatt lest boka? Dette er ståa: En middelsstor by i Sverige på 30-tallet, 19-årige Maj, konditoriansatt og fra enkle kår, blir, for ta den usentimentale versjonen, smelt på tjukka av en mann hun knapt kjenner. Han tilbyr ekteskap. Hun aksepterer, ikke uten sjelekval og motforestillinger, men hun gifter seg. Hva annet kan hun gjøre? Som om samfunnet hadde så mange alternativer for en ung, gravid kvinne uten egne midler på den tiden. Den sterke kvinnen som valgte hjemmet. Kyss meg i øret.

Men les boka -den er bra.

Ingen kommentarer: