søndag 4. november 2012

Annika Thor - Om inte nu så när

Om inte nu så när foregår i Sverige på 30- og 40-tallet, med fokus på landets behandling av innvandrere og flyktninger. Persongalleriet er bredt, men alle er på en eller annen måte knyttet til denne tematikken.Ingrid, en ung kvinne som jobber i Utlänningsbyrån og forelsker seg i den eldre jøden Arnold; tysk-jødiske Ilse som bekymrer seg for familien i i et Tyskland hvor tilværelsen blir stadig tøffere; Birger og Stig som begge jobber høyere opp i Utlänningsbyrån enn Ingrid og har svært forskjellig syn på det som skjer både i Sverige og nedover i Europa. Disses -og flere andres -veier krysser hverandre på ulikt vis opp gjennom årene, og tilsammen dekker deres skjebner mye av det som skjedde i Sverige i denne perioden.

Dette er en bok jeg lærte mye av. Selv om bildet har blitt litt mer nyansert og grumsete de siste årene, er primærinntrykket mitt av Sverige under 2. verdenskrig fortsatt et nøytralt og vennligsinnet land som både nordmenn og jøder flyktet til. Det var ikke så enkelt (det er sjelden det...), det kom for eksempel som en overraskelse for meg at landet hadde interneringsleire for utlendinger.

Thor syr sammen en spennende historie, med karakterer jeg bryr meg om og engasjerer meg i. Selv med mange personer og parallellhandlinger holder hun styr på trådene , det blir aldri uoversiktlig. Personene krysser hverandre nok til at historiene blir en helhet, men ikke oftere enn at det er troverdig. Det som ikke er fullt så troverdig, er hvor flinke de er til å kjenne igjen hverandre (det er da ikke bare jeg som er elendig på å huske ansikter?). Ofte hadde det holdt at leseren gjenkjenner og ser sammenhengen, at personen tenker "Oi, der er han jeg så i Utlänningsbyråns expedition for to år siden" føles mest som en undervurderende teskje. Men i rettferdighetens navn -dette er omtrent det eneste jeg irriterer meg over i en svært god bok.


Ingen kommentarer: