torsdag 11. oktober 2012

Neimen, har man sett...


Jeg dro på høstferie til Stockholm og kom hjem med noen bøker -hvem skulle trodd noe sånt... Styrte unna pocketkuppene denne gangen da, og gikk for bruktperlene istedet.

Viveka Adelswärd - Kvinnospråk och frunstimmersprat : Forskning och fördomar under 100 år
Femninistlitteratur og språknerding -dagens dobbel!

Few eggs and no oranges : The diaries of Vere Hodgson 1940-45
Dagbok om vanlig hverdagsliv i England under krigen. En Persephone-murstein.

Margareta Andrén-Rasmuson - Hillevi
Ungpikeroman fra 1952, om skilsmisse, ungdomsliv og kjærleiken.

...kärlek och äktenskap är ingenting för henne... tror hon. Inte ens Hillevi kommer undan. Kärleken gör sitt intrång också i hennes liv och den hjälpen henne att åter bli en lycklig och harmonisk Hillevi.

I permen står det med sirlig håndskrift et navn og en adresse i Västerås, samt "Julafton 1958 av Per-Arne".

Svenska sångar : Våra tidlösa sångklassiker 
Jeg har allerede en fyldig samling sangbøker (som mitt reisefølge tillot seg å påpeke da jeg plukket opp denne i butikken), men jeg har ønsket meg en nyere svensk sangbok. Ikke minst på grunn av Allsången, som jeg ser med stor entusiasme og hvor det stadig dukker opp sanger jeg ikke kan. En del kjent og mye ukjent -og et helt MGP-kapittel...

1 kommentar:

Aase sa...

Du har mange visebøker....



Og språknerdingboken måtte du henvises til. Knis!