onsdag 3. oktober 2012

Bokmessen! Göteborg!

Da planene om teatertur til Göteborg for å se Chess i løpet av høsten ble født, var jeg kjapt ute med å insistere på å legge det til bokmesse-helgen. To fluer, en smekk og alt det der. Listen over hvilke seminarer og foredrag jeg hadde lyst til å få med meg søndagen ble fort lang. I etterpåklokskapens lys var det kanskje litt optimistisk å tro at jeg skulle klare å stille på messen før 9.30 når jeg a) hadde vært på teater kvelden før og b) delte soverom med to som ikke skulle på bokmesse og ikke hadde noen planer om tidlig frokost...


I 11.30-tiden inntok jeg messeområdet og vandret rett inn i David Lagercrantz, Erlend Loe og Agneta Möller Salmelas diskusjon om bøker for ikke-lesere. Så trakk jeg pusten dypt og tok steget inn i mylderet. Vandret rundt på måfå og snuste på bøker og bibliotekutstyr til det plutselig var på tide å begynne letingen etter auditoriet hvor Tommy Körberg skulle snakke om sine memoarer. Jeg mister fullstendig begrep om tid og rom på sånne steder...


Jeg fant Tommy! Forøvrig kan vi jo alle være glade for at jeg ikke livnærer meg som fotograf... Journalisten som intervjuet ham kan godt bli flinkere til å la intervjuobjektene snakke ut, selv om de ikke gir akkurat det svaret hun er ute etter... Spørs om jeg ikke må legge min klamme hånd på denne boka når anledningen byr seg. Da jeg kom ut i messehallen igjen, hadde halve Göteborg innfunnet seg. Det krydde av folk overalt, så etter å ha prøvd å bevege meg rundt en times tid, fant jeg ut at det holdt for denne gang. Neste år skal jeg prøve å få med meg bransjedagene torsdag og fredag, med mer interessante seminarer og sannsynligvis litt mindre trengsel. Her må nok forhandles litt med jobben...


Den eneste (!!) boka jeg kjøpte på messen -oppfølgeren til Att föda ett barn, som jeg leste i sommer. Hadde tenkt å få med meg den nye til Jonas Gardell også, men den var utsolgt.


Dessuten ble det abonnement på bladet Vi läser, som jeg har lett etter, men aldri funnet i bladhyllene når jeg har vært i Sverige. Etter litt funderingen bestemte de på standen seg for at messetilbudet burde gjelde for nordmenn også, så da ble det fem nummer for den svimlende sum av 149 svenske kroner. Dessuten fikk jeg med en mintsjokolade -da kan man vel ikke ønske seg mer...

Ingen kommentarer: