torsdag 12. april 2012

But of course

Selvfølgelig kjøpte jeg bøker da jeg var i Skottland nylig. Planen om å fråtse (nokså) uhemmet i Waterstone's velfylte hyller utgikk dessverre av tidsmessige årsaker, men en og annen bok fikk jeg rasket med meg likevel...


Jennifer Worth - Call the Midwife : A True Story of the East End in the 1950s
Memoar-bok om livet som jordmor i arbeiderstrøkene i London på 50-tallet. Neppe noen dans på roser, vil jeg tro... Omslaget antyder at det finnes en BBC-serie basert på boka -den kan godt komme på norsk tv.

Kate Long - Before she was mine
Roman om noenogtjueårige Freya som prøver å få orden på tilværelsen med to svært forskjellige mødre (adoptiv- og biologisk mor), en bestevenninne som tilsynelatende har en tilværelse på skinner og en eks hun ikke helt vet om hun er ferdig med (igjen). Om frivillige og ufrivillige livsendringer, og på langt nær så fluffy og chick lit (jeg er så stolt av denne setningen...) som det kan høres ut (jeg er omtrent halvveis).

Richard Davenport-Hines - Titanic Lives : Migrants and Millionaires, Conmen and Crew
Det nærmer seg 100 år siden Titanic gikk ned, og bøkene kommer nok til å komme tett i vår (samt en britisk tv-serie laget av noen av folkene bak Dowton Abbey -den begynner på nrk1 lørdag. Dessuten kommer fjortis-tårepersen med Leo DiCaprio i 3D -jeg får ikke helt bestemt for om jeg må se den eller om de 7 gangene jeg hulket meg gjennom den sist den gikk på kino egentlig holder...). Har ikke fått sett så nøye på boka, men jeg innbiller meg at det er litt i samme gate som Walter Lords klassiker A Night to Remember, som jeg har lest mange ganger oppigjennom årene.

Stephen Fry - The Fry Chronicles
Stephen Fry er jo en genial fyr sånn jevnt over -intelligent og ironisk og veldig morsom, jeg har stor tro på at selvbiografien hans er lesverdig. Så langt har jeg bare kikket litt på bilde-sidene, og bare kommentarene der er jo nok til at jeg ler høyt. Mulig det er et tegn på at den ikke bør være tog-lektyre...

Caitlin Moran - How to be a woman
Årets mest omtalte feministbok -selvfølgelig må jeg lese den.

Jacqueline Winspear - The Mapping of Love and Death
Roman om en kvinnelig privatdetektiv i England på 30-tallet -bare omslaget var jo nok til å tøye min ingen-krim-med-mindre-det-er-Jo-Nesbø-leveregel. Oppdaget litt sent at den er del av en serie, men hvis den viser seg å være bra, lar det seg sikkert gjøre å få tak i resten.

1 kommentar:

Mari sa...

Utrolig mange spennende bøker på listen din, HildeSol. Jeg syntes faktisk alle hørtes interessante ut og kanskje spesielt Jennifer Worths roman.

Tusen takk for tipset om serien på NRK forresten, den skal jeg forsøke å få med meg. Jeg vet at jeg ikke skal se Titanic igjen. Jeg så filmen en gang på kino og gråt fra filmen begynte til den var slutt. Da filmen var over og vi skulle gå ut av kinosalen falt jeg nesten over raden foran oss, var så svimmel og ør etter å ha grått meg helt tom. Jeg var vel 13-14 år den gangen. Klarte ikke å la være å tenke på at det faktisk var mange mennesker som omkom, alle de som mistet noen de var glad i. På toppen av dette kom jo den fiktive kjærlighetshistorien og den bedret jo ikke saken den heller.