torsdag 26. april 2012

Boktema: Boken som rystet meg

Anettes Bokboble har boktema hver torsdag. Jeg har aldri deltatt før, men da jeg så dagens tema  -Boken som rystet meg -visste jeg med en gang hvilken bok jeg skulle skrive om. Forøvrig et passende tema i dag. hvor jeg har vært på gråten av og på i timesvis etter sterke historier fra rettsaken og bildene av 40 000 -40 000!! -mennesker i allsang på Youngstorget.

Boken jeg skal skrive om handler forsåvidt også om nasjonale traumer, massemønstring og torg. Forbudt by av William Bell er en ungdomsbok fra 1991 som handler om studentopprøret på Tiananmen -Den Himmelske Freds Plass -i Beijing i 1989. Hovedpersonen Alex, en amerikansk tenåring på tur med journalist-far, oppsøker demonstrasjonene av nysgjerrighet og blir atskillig mer involver enn beregnet.

Jeg leste boka da jeg var 13-14 (dvs ca '94) da mitt politiske engasjement for alvor var i ferd med å våkne. Som 9-åring hadde hendelsene gått meg hus forbi (kanskje ikke så rart), men nå ble jeg opprørt -jeg gråt og raste og holdt foredrag for klassen og løp på biblioteket for å finne ut mer.

Den boka satt i lenge. Et loppemarkedeksemplar har havnet i bokhyllen, bøker som gir så sterke opplevelser liker jeg å eie, selv om det (dessverre) aldri blir helt det samme å lese den igjen.


5 kommentarer:

astridterese sa...

Det var en helt ukjent bok for meg. Men en historie jeg godt kunne tenke meg å lese om. Jeg husker godt bildene fra studentopprøret, de gjorde også inntrykk!

Beathesbokhylle sa...

Helt ukjent bok for meg også dette.
Ønsker deg en fin ettermiddag:-)

Gråbekka`s Blogger sa...

Har ikke hørt om denne tidligere:) Noterer den ned, kanskje den må bli lest en dag:)Ha en flott torsdag:)

Anette sa...

Jeg har heller ikke hørt om denne boken før, men syns den høres spennende ut! Tusen takk for tipset :)

HildeSol sa...

Godt jeg kan spre det glade budskap om en god, om-enn-ikke-lenger-så-veldig-ny bok :)