torsdag 9. februar 2012

Mammutjakten er i gang!

Det er den tiden på året -mailboks og postkasse fylles av linker og gule kataloger fulle av fristelser -kom og kjøp en mammut eller ti... Som den gode bok-konsument jeg er, bretter jeg opp ermene og skrider til verket pungen stinn og et fredfylt sinn, som Øystein Sunde så kjekt sier det, for å se hva som kan friste i år, mens lommeboka skjelver, bokhyllene (som fortsatt har plass til overs etter flytting og utvidelser) gleder seg og selvkontrollen prøver febrilsk å komme til orde.

Etter dype funderinger og hard prioritering (samt et par "Hmm... den kan og bør jo egentlig kjøpes inn til jobben også, da trenger jo strengt tatt ikke jeg mitt eget eksemplar...") sto jeg igjen med bare tre bøker -flink! (At inneværende uke bringer totalt fire ikke-mammuter fra andre kilder trenger vi jo ikke snakke om nå...)

Nesten frelst av Sigvart Dagsland - Olaug Nilssen
Som gammel TenSinger har jeg jo et nært forhold til Sigvart Dagsland, at jeg ikke har fått lest denne før er jo egentlig til å skamme seg over... Var selvfølgelig hjertlig til stede da Nilssen samtalte med Dagsland og Bjørn Eidsvåg (det var kvelden sin, det...) på Litteraturhuset i fjor, tror nok det kan funke i skriftlig form også.

Så rart - Inger Hagerup
Barndomsnostalgi! Vi hadde denne hjemme da jeg var liten, men hvor den har havnet er jeg litt usikker på (tror hvertfall ikke den står hos meg? I så fall kan den nye sikkert doneres til søster/niese...). Innså i det jeg trykket bestill at det som helt sikkert står i hyllen hos meg er Inger Hagerups samlede dikt, inkludert alle barnediktene. Men det er jo uten illustrasjoner, så da teller det jo ikke...

Unge Werthers lidelser - Johann Wolfgang Goethe
Jeg så Det Norske Teatrets oppseting av Werthes lidingar i høst, og da blir jeg alltid nysgjerrig på å lese teksten som er utgangspunktet. Dessuten er vel Goethe i kategorien for klassikere man burde ha lest...?

Bestillingen på vegne av jobben ble litt større, men den ble med litt innsats jobbet ned i rundt 50 bøker -man har jo et årsbudsjett å forholde seg til...

God jakt!

Ingen kommentarer: