torsdag 26. januar 2012

Litteraturhuset: Kunsten å skrive

Å høre forfattere snakke om bøkene sine, skriveprossessen, ideene og hvordan litteratur glir til, er alltid spennende -alle har sine metoder og tanker og framgangsmåter. Når jeg i tillegg har et ørlite fjortis-crush på Hans Olav Brenner (jeg har aldri skjønt greia med bad boys -intelligent, velformulert og kultur- og litteraturopplyst er da mye mer tiltrekkende), sier det seg selv at arrangementet Kunsten å skrive, hvor nevnte Brenner samtalte med Ingvild Rishøi og Jan Kjærstad om nettopp skriveprosess og tilliggende herligheter, gjorde Litteraturhuset til stedet å være i går kveld.

Egentlig er det ikke så rett å referere fra sånne samtaler -det sies så mye, å skulle huske og plukke ut det viktigste etterpå er ikke bare enkelt. Men skrivemetoden til Rishøi var hvertfall spennende og konkret -først skriver hun alt hun kommer på som kan høre til i novellen, så printer hun ut, klipper opp, flytter rundt og taper sammen. Fascinerende håndfast måte å jobbe med tekst på.

Dessuten var det en del snakk om ideer (Kjærstad har til enhver tid rundt 20 ideer lagret i en fil på pcen, mesteparten blir det aldri noe av, Rishøi hadde fått en krim-idé ("Men jeg er ikke noe god på å skrive krim") samme dag av å legge ut skrivebordet sitt på finn.no), skriving som guddommelig inspirasjon kontra håndverk og hardt arbeid, gode begynnelser og gode slutter og fantasi (kjekt å ha, men man kommer langt med å være sær også, i følge Kjærstad) -og mye annet.

Innså mens jeg satt der at jeg faktisk ikke har lest noe av Kjærstad -det burde jeg sikkert skamme meg over og gjøre noe med. Men først må Brenners intervju-bok Om å skrive konsumeres -den må da komme på kulturfond snart? (nei, jeg sto ikke i kø for å sikre meg et signert eksemplar etterpå. Utålmodigheten seiret over fjortisen...).

Ingen kommentarer: