mandag 7. november 2011

Novelleutfordringen: Katherine Mansfield - The Montana Stories (8-20/52)

Her går det unna i novelleutfordringen -20 noveller lest på ti måneder. Opp med hånda alle som tror at jeg kommer meg gjennom 32 noveller til før nyttår...

Katherine Mansfields  The Montana Stories er en "best of"-samling med noveller, fragmenter og utdrag fra brev. De som har lest min klaging over at noveller er så korte og ikke forteller hele historien kan sikkert levende forestille seg min begeistring for å bli presentert med novelleutdrag...

Bortsett fra det, likte jeg egentlig ganske godt de fullstendige novellene i samlingen. At jeg har brukt bortimot ni måneder på å komme meg gjennom boka (og derfor sliter med å si så mye lurt og samlende om den) , er ikke bokas feil. Tror favoritten min er Taking the veil, om en ungjente som forelsker seg i en skuespiller hun ser på scenen, er overbevist om at hun må bryte med sin forlovede og aldri elske noen andre igjen og ser så levende for seg hvordan livsløpet hennes nå vil bli fram til hennes edle og altfor tidlige død som alle -særlig den forsmådde forloveden -vil sørge over, og kommer på bedre tanker...
I forordet skrives det forøvrig at boka
...is unlikely to have been how Katherine Mansfield  herself would have wnted it to be read. Few short story writers arrange their work chronologicaly, preferring to intersperse moods and themes. [...]Nor would Katherine have wanted fragments included [...] Finally, she would certainly have done some editing.

Er det ikke da litt slemt å utgi det...? *etisk undrende*

Ingen kommentarer: