onsdag 12. oktober 2011

Ibsenhøst -en oppdatering

Intensjonene mine var så gode -og enkle... Se ukas episode av Ibsens dramatiske kvinner og så lese omtale skuespill før det var tid for neste episode. Jeg så første episode om Nora, jeg leste Et dukkehjem og alt var vel. Så kom jeg på hvorfor jeg har sluttet å følge med på tv-serier -det fortsetter jo at jeg faktisk er hjemme når episodene vises (nei, jeg har ikke sånn fancy opptaksboks)... Jeg fikk med meg deler av Gjengangere (men Ibsen-bøkene mine lå fremdelses i en flyttekasse og alle skolens klassesett-eksemplarer var i bruk), litt om Lille Eyolf og slutten av Rosmersholm (?), og det var det.

Ny plan -se serien på nett-tv i høstferien. men da skjedde det så mye annet som tok tid (festlige youtube-oppdagelser og sånt...), så da var jeg like langt. Men man kan jo lese Ibsen uten å ha sett alle programmene også, sant? *evig optimist og fortsatt full av gode intensjoner*

Litt Ibsen ble det likevel i høstferien -jeg brukte en ettermiddag på Ibsen-museet. Det viste seg at de på en torsdag i oktober var så lite besøkt at jeg fikk en svært eksklusiv omvisning i Ibsens leilighet, og etterpå vandret jeg uforstyrret i utstillingen -helt til brannalarmen gikk... Dessuten fikk jeg en ny dose Ibsen i nytt medium på mandag -urframføring av Fruen fra havet som opera. Riktignok bare i konsertversjon -det blir spennende å se den i full oppsetning.

2 kommentarer:

Bai sa...

Eg hadde også tenkt å bruke denne serien til å oppdatere meg på dei Ibsen-verka eg ikkje har lese ennå. Men som deg har eg heller ikkje klart å grave fram Samlede Verker, og det blei med tanken. Så om ikkje anna, er vi to.

Likevel, serien om Ibsens dramatiske kvinner er så godt laga, at eg tenker eg skal få sett nokre episodar etterkvart, likevel.

HildeSol sa...

Mine Ibsen-bøker har endelig kommet seg opp av eskene og på plass i bokhylla. Men om det hjelper, gjenstår jo å se...