onsdag 19. oktober 2011

Hur är du som läsare?

En enquete fra Bokhora:


*snabb - långsam
*läser alla ord - skummar en del
*gillar långa beskrivningar - hoppar över det som inte för historien framåt ->Både her og forrige             kommer jo an på hvor godt skrevet det er.
*kommer ihåg detaljer – kommer ihåg i stora drag
*undviker tjocka böcker - läser gärna tegelstenar
*tycker om tunna böcker - tycker att tunna böcker ofta saknar något
*idealboken är på mindre än 400 sidor – idealboken är på mer än 400 sidor ->men det er ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på...
*tjuvkikar på slutet - läser aldrig slutet förrän boken är just slut  ->smugkikking er ikke lov *streng*
*väljer efter omslag – skiter fullständigt i ytan ->selv om et godt omslag kan vekke interesse
*läser baksidetexter - undviker baksidetexter
*väljer boken efter rekommendation - vill helst välja själv ->litt avhening av hvem som anbefaler. Hvis "alle" anbefaler blir jeg gjerne litt skeptisk...
*rekommenderar ofta böcker till andra – rekommenderar sällan böcker ->alle spør jo -tror det er en yrkesrisiko...
*hör det jag läser i huvudet – hör aldrig det jag läser
*gillar ljudböcker - gillar inte ljudböcker
*läser främst böcker i en genre – gillar att variera min läsning
*läser alltid på svenska - läser på flera språk ->det hender jeg leser på svensk også... ;)
*är bra på att komma ihåg böcker jag läst – glömmer lätt bort både titlar och författare ->stor fordel på jobb.
*skriver upp det jag läser – skriver inte upp det jag läser
*läser varje dag – läser mer sällan
*tycker att läsning är avslappnande - tycker att läsning är ansträngande

Ingen kommentarer: