fredag 26. august 2011

Louise Boije af Gennäs - Högre än alla himlar

Jeg kjøpte som nevnt en og annen bok i Stockholm i sommer... Den som ble plukket mest på måfå var Louise Boije af Gennäs' Högre än alla himlar -jeg fant ut at jeg ville ha med meg en svensk samtidsroman, og denne som lå høyt på bestselgerlistene. Dessuten var det på over 500 sider, og det er jo ingen ulempe i min verden.

Kortversjonen: Jeg elsker den!

Den litt lengre versjonen: Dette er en bredt anlagt, formmessig ganske tradisjonell, fortelling som følger en vennegjeng fra Stockholm gjennom de første årene av det nye årtusenet. De er vanlige mennesker, om enn fra byen øvre skikt, med nokså vanlige liv, på godt og vondt. Detter er ikke boka om Den Store Hendelsen, men om de mange små og mellomstore, som man kan kjenne seg igjen i, og som er nok dramatikk i hverdagen for de fleste av oss. Jeg synes mye av samtidslitteraturen de siste årene har vært veldig problematiserende og opptatt av det spesielle, det uventede og de uvanlige -det føltes overraskende befriende å lese om det "vanlige". Det betyr på ingen måte at boka blir stillestående eller kjedelig; det skjer mye, den er innom mange temaer og gir nok å tenke på -særlig spesielt var det å lese kapittelet som foregår rundt 11.09.01 bare en uke etter 22. juli. Forankringen i nær fortid er godt gjennomført, med henvisninger til nyhetssaker, sanger og hendelser jeg husker godt -eller nesten hadde glemt... Å lese den rett etter at jeg hadde vært i Stockholm var sikkert også med på å heve leseropplevelsen, hvertfall for meg som er veldig glad i å lese om steder jeg har vært og kan kjenne meg igjen i. Åpningsscenen sveiper over hele Stockholm i gnistrende vinterkulde -særdeles lekkert gjort.

Boka er første del i en planlagt trilogi. Jeg venter utålmodig på neste del -jeg vil vite hva som skjer med alle sammen... 

Ingen kommentarer: