onsdag 31. august 2011

Ibsen-høst

I disse tv-premiere-tider, hvor man vasser i nye og gamle reality-konsepter (jeg snublet innom TV3s "Dagens mann" forleden, og famlet febrilsk etter fjernkontrollen etter et minutts vantro -det kan da ikke være seriøst ment? Hvertfall ikke den programlederen??), er som alltid NRK min redning. I går -og 5 tirsdager fremover -viser de serien Ibsens dramatiske kvinner, hvor hver episode tar for seg en Ibsensk kvinneskikkelse. Første kvinne ut var -selvfølgelig -Nora, og både skuespillere som har tolket henne, regissører og andre kom med spennende innsikter om både Nora og Et dukkehjem. Dessuten ble det vist eksempler på hvordan stykket har blitt tolket i forskjellige deler av verden. Jeg synes det var veldig spennende, og gleder meg til å følge serien.

Jeg fikk veldig lyst til å følge opp programmene med å lese de aktuelle stykkene -til tross for at jeg har vært gjennom alle radioteateroppsetningen vi har på huset (noen fordeler ved å jobbe på skole...) og har sett og/eller lest noen stykker, er det mange hull i mine Ibsen-kunnskaper. Ikke bor jeg langt fra Ibsen-muséet heller, så et besøk der hadde sikkert vært på sin plass. Tror det blir Ibsen og meg i høst...

(Det påstås forøvrig at Ibsen baserte Nora på en faktisk person. En ganske spennende teori, selv om boka om det ikke er like spennende...)

Ingen kommentarer: