fredag 25. mars 2011

Jeg kan motstå fristelser


-jeg bare velger å la være... Faktisk har jeg vært flink -jeg har kjent til antikvariat.net lenge, men bare brukt det i det godes tjeneste. Det vil si at når morfar ringer meg og sier "Jeg har funnet en gammel bok jeg gjerne vil ha på biblioteket -finnes det noen annen måte å få tak i den enn å "miste" bibliotekets eksemplar og  betale erstatningen?", logger jeg meg på, søker og bestiller og sørger for at Deichman får beholde boken sin. Imidlertid kjenner jeg meg selv så godt at jeg har unngått å begynne å søke der for meg selv -med alt som finnes av bokskatter der ute kunne det bare gå en vei. Et søk, og du er hekta...

Men så var jeg på jobbseminar på Olavsgaard hotell, og der er det bøker overalt. I korridorene, på rommene, i konferansesenteret (det er jo umuligt å komme seg på møter i tide når det er bokhyller overalt -jeg må jo stoppe og kikke bare litt...) og i baren, og det var i der jeg (passende nok) havnet utpå. Det fant jeg nemlig "Norske bokomslag 1880-1980"...

Side på side på side med bokomslag -det var det eneste jeg minglet med den kvelden...

Det måtte jo ende med en antikvariatbestilling -hvordan kan jeg ikke ha denne i samlingen. Min takk til Eikens Antikvariat i Bergen, som i løpet av dager sørget for at den landet i postkassen.

Om jeg har blitt hekta? Vel, foreløbig står jeg imot. Men jeg bestilte en bok fra Nynorsk Antikvariat samtidig, og de sender ut tilbud- og nyhetsmailer, bare for å minne meg på muligheten... 

Ingen kommentarer: