mandag 14. mars 2011

En kulturdames bekjennelser

Her var det ikke blogget på en stund... Ikke har det blitt lest all verdens heller, jeg er nemlig opptatt med å være kulturdame. Riktigok er jeg bare 30 og ikke drikker jeg vin, men jeg ikler meg stadig flagrende gevanter og oppsøker ymse kulturinstitusjoner (andre dager ligger jeg på sofaen i joggebukse og ser Ungkaren), hvor jeg nyter tilbudet og legger igjen en ikke ubetydelig andel av (kulturutdannet, offentlig ansatt-)lønnen min (antagelig burde jeg hatt direkte lønnstrekk til Det Norske Teatret hver måned, det hadde spart mye tid). Jeg har ikke helt skjønt hvorfor, men dette gjør meg tydeligvis til et uønsket publikum for enkelte -jeg burde vært en fattig. øldrikkende student. Problemet er jo bare at også da jeg var en fattig student, prioriterte jeg teater, konserter og bøker foran alkohol.

Så nå vet jeg ikke helt hva som vil være riktig å gjøre -skal jeg slutte å bruke så mye tid og penger på kultur, som gir meg så mye glede, fordi dette på en eller annet måte skal gjøre kulturen mer tilgjengelig for det riktige, ønskede publikummet? Eller skal jeg fortsette som før og blåse en lang masj i hva arrogante forfattere som tydeligvis er mest opptatt av å ta avstand fra de som faktisk leser bøkene hans? Hvilket valg... I det minste vet jeg nå hvilken bok jeg ikke skal bruke tid p,å han skal slippe at jeg besudler verket hans med kulturdame-hendene mine.

Dessuten lurer jeg på om det finnes et marked for en (lilla, flagrende) t-skjorte med påskrift foran "Stolt kulturdame" og bak "Jeg liker ikke deg heller, Tomas Espedal"?

2 kommentarer:

Ingalill. sa...

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal være fornærmet
forundret
eller kun underholdt
av dette Espedalopplegget ?

Hilsen fersk aspirerende kulturdame!

HildeSol sa...

Jeg er litt usikker... Tror jeg er mest forvirret -hva er det egentlig han ønsker å oppnå? Men det enkleste er vel å la seg underholde -det henger jo ikke på greip...