tirsdag 1. februar 2011

Brian Yorkey/Tom Kitt - Next to normal

Next to normal på Det Norske Teatret var uten sammenlikning høstens store teateropplevelse for meg. Jeg hikstet meg gjennom den fem ganger (ikke personlig rekord, om noen skulle lure) og analyserte den opp og i mente sammen med venner som heller ikke har vegring mot gjentatte visninger. Til høsten settes den opp igjen -da kommer vi nok tilbake...

På min leting etter originalalbumet fant jeg også et notehefted -og bokversjonen. Må ha det, bare må... Etter over en måneds utålmodig venting (ren løgn -jeg hadde faktisk glemt at jeg hade bestilt den og skjønte mindre da det plyselig dukket opp en leveringsbekreftelse fra cdon i innboksen) fikk jeg endelig boka i hende før helgen. Den er forøvrig belønnet med Pulitzerprisen for beste drama - den første musikal som har fått det siden Rent i 1996.

Det er noe eget ved å lese drama. Jeg gjør det ikke så ofte, og sjelden annet enn stykker jeg alt har sett -det kan være spennende å se hvilke endringer som er gjort, hvilke valg dramaturg, scenograf og regissør har gjort, hvilke detaljer jeg har gått glipp av -og her: hvilke valg som er tatt i forhold til oversettelse, både rent språklig og kulturelt. Også kalt nerdelykke...

3 kommentarer:

Aase sa...

Jeg får låne den boken i påsken ikke sant? :D

Siren sa...

Kan glede deg med at N2N (som vi kaller den!) kjem på Det Norske Teatret til hausten igjen, men det visste du kanskje? :)

/Siren, detnorsketeatret.no

HildeSol sa...

Det er jeg veldig klar over -planlegger billettinnkjøp i nærmeste fremtid :) I mellomtiden blir det en tur til Helsinki for å se oppsetningen der...