onsdag 30. juni 2010

Ferdig!



Bortimot, hverfall... Bøkene er ryddet på plass, til og med ordbøkene har jeg stort sett funnet plass til, fakturagrunnlag sjekket og levert videre og erstatningseksemplarer bestilt inn. Litt rydding, og så kan jeg ta en vefortjent ferie -og glede meg til klagene når regningene blir sendt ut...




Årets gjenglemt-i-bøkene-funn:

En cd med ukjent innhold, en gradskive, to nei-til-reklame-klistremerker fra NU, en lighter, en hårnål, to blyanstumper, en rosa binders og en plastding. Dessuten kilovis med papir -prøver, oppgaver, notater, en karakterutskrift, det tidligere nevnte skattekortet som ble hentet opp fra papirsøppelet, og et bilde jeg av hensyn til de avbildede ikke skal gjengi her (men overveide å henge opp på oppslagstavlen i hallen -bare så eieren skulle kunne finne det igjen, selvfølgelig)...

søndag 27. juni 2010

Ekstraservice?


-Denne er til deg, sa en kollega og kom inn på kontoret med en innpakket blomst. Hun driver med videreutdanning og trenger en del fjernlån, og ville takke for det hun mente var ekstraservice. Jeg har aldri tenkt på det som noe annet enn en naturlig del av jobben min, men det er jo likevel utrolig hyggelig å bli satt pris på på den måten.

fredag 25. juni 2010

Yrkesskader


Det finnes to typer yrkesskader. Den ene gir seg uttrykk i at bokhyllene mine er inndelt i faglitteratur og skjønnlitteratur, med sistnevnte alfabetisert (og lyrikk og dramatikk utskilt som egen underavdeling) og føstnevnte organisert etter et forenklet Dewey-system. (Skal man først grave i ting, så er både cd-samlingen og dvd-hyllene også alfabetisert, men det er da helt normalt...?) Den andre typen skader er den mer fysiske, som følge av skjødesløs omgang med tunge skolebøker...

torsdag 24. juni 2010

Ferielyke

Riktignok ikke for meg, men de aller fleste andre pakket sakene sine og dro hjem for åtte uker ferie da snitter og taler var overstått i går. Jeg dro til byen for å se fotball på Kontraskjæret og stilte på jobb som vanlig i dag... Siste skoledag før sommerferien er en av de dagene det er litt stusslig å jobbe på skole og ikke være lærer. Resten av året, når de har heldagsprøver og forberedelser og karaktermøter og rettebunker som et middels Himalaya, mens jeg kan låse døra og dra hjem helt uten hjemmearbeid kl 15.30 hver dag, e rdet derimot helt greit...


En av fordelene med at alle andre har ferie er at jeg kan hente en cd-spiller på\ språkrommet, i stedet for å løpe rundt med mp3-spiller. I dag har jeg gledet mine omgivelser (stort sett bare Skybert) med Carmen, Helene Bøksle og diverse gitarkamerater. I morgen -hvem vet...?




-Hunden tygget på boken min!

tirsdag 22. juni 2010

Dagens helt...

...er faktisk meg. Og ja, det kom som en overraskelse på meg også... En elev ba om å få låne en pensumbok over sommeren, fordi han måtte ta opp et fag. Jeg mente at det burde vel la seg ordne og han utbrøt at "Da blir du helten min i dag!" Det hører til sjeldenhetene at noen blir så glad for en skolebok -og forsåvidt skjer det heller ikke så ofte at de som skal ta opp fag er så tidlig ute med å låne bøker. En uke eller to før eksamen er mer vanlig...


Konkurransen er hard, men jeg tror Tidslinjer 1 -sammen med sine nære slektninger Tidslinjer 2 og Tidslinjer Påbygging -er den boken jeg liker minst. Den er stor og tung med myk perm og fullstendg uhåndterlig.

 Ordbokberget. Ordbøker av alle slag ble kjøpt inn midt i skoleåret, og vi er ikke i nærheten av å ha nok hylleplass til dem, så de ligger litt her og litt der og i store esker på kontoret -og alltid i veien...

Min barndoms billedbokfavoritter #1

Eli har utfordret meg til å fortelle om mine billedbokfavoritter fra barndommen. Jeg starter med denne (jepp, det kommer minst en post til med tid og stunder -til helga, kanskje?) som jeg allerede hadde en halvferdig post om -den dukket nemlig op på restesalg i min lokale bokhandel i vår og er med stor gjensynsglede og noen tårer innlemmet i samlingen.


Farvel, Rune av Marit Kaldhol og Wenche Øien er en av de nydeligste billedbøkene, både innholdsmessig og estetisk, jeg vet om. Den er også en av de absolutt tristeste, jeg kan fortsatt ikke lese den uten å gråte...


Den handler om Sara og Rune, antagelig i barnehagealder, de er bestevenner og skal gifte seg når de blir store. En dag de leker ved dammen (det eneste tegnet på at boka begynner å bli noen år gammel, det hadde vel neppe så mange barn fått lov til i dag), drukner Rune.


Boka handler om det som skjer etterpå -Saras sorg, begravelsen (hvor ofte ser man en begravelse tegnet i en billedbok?), det første besøket på graven -alt illustrert med de nydeligste akvareller. Jeg husker jeg elsket de bildene, og at jeg lånte boka på Deichman (kanskje nettopp av Eli?) igjen og igjen. Sannsynligvis var det også en av de første bøkene jeg leste på nynorsk, uten at jeg kan huske at det var noe problem.


Sara får trøst hos mamma. Man kan jo gråte bare av å se det bildet...

mandag 21. juni 2010

Og sånn går nu dagan...

Se! Jeg har ryddige, sorterte hyller!

Samt en del ikke fullt så ryddige, men de snakker vi ikke om...

Unntakstilstanden begynner å bli en vane, jeg rydder og sorterer og reparerer og utveksler bøker og ord med lærere og elever i muntlig-modus. Dessuten hører jeg på musikk og drikker te og spiser kjeks og frukt og pastiller og svarer på spørsmål (gjerne de samme igjen og igjen) og lurer på hvorfor jeg har to eksemplarer av Idrett og samfunn med samme eksemplarnummer (det skal da ikke være sånn?) og plukker gamle bokmerker ut av bøkene og hjelper til med å endevende papirsøppelet på leting etter skattekort som var gjenglemt i bøker og, og, og... 

Dessuten har jeg kranglet mye og lenge med Micromarc om purringer som jeg vil sende og den ikke ser poenget med. Jeg vant, men ikke helt som jeg ville...

I morgen er siste eksamensdag og onsdag er siste innleveringsfrist, etterdet urde det være mulig å komme seg i mål med tid og stunder. Og SÅ skal jeg også ha ferie...

torsdag 17. juni 2010

Eksamensstemning


Vannkokeren har dukket opp! Den forsvant bak bokstablene allerede dag 1 og siden har en ledningsstump vært eneste tegn etter den -godt man har andre kilder til tevann. Men nå har jeg kommet til bunns i de siste bunkene med bøkene som har fått mindre kjærlig omsorg (tips: er boka klissete på utsiden, har den fått nok saft) og må frigjøres fra vanlig tjeneste, og da så den igjen lampelys.

Dette skulle være dagen jeg skulle begynne den store ordne-økene-pent-på-hylla-etappen. Jeg hadde bare glemt en liten detalj -dette var også den store muntligeksamen-dagen. Først trekk for 2. klasse, så eksamensgjennomføring for de utvalgte tredjeklassingene. Dermed gikk mestepaten av dagen med til å låne ut bøker til de (u)heldige som ble trukket ut og dag og skal til pers på mandag, og å ta inn bøker fra lettede og ferdige eksaminander -alt akkopagnert av jubel, banning, tårer, latter (rå fra de som ikke ble trukket ut, lykkelig fra de som hadde gjennomført og var fornøyd med innsatsen, nervøs på de som ventet på tur) og nervøs, oppskjørtet skravling. Dagens bredeste smil tilhørte han som leverte fra seg kjemibøkene sine med ordene "Gi disse bøkene til en elev du liker -det er nemlig bøker man får 5 med!"


Tomme hyller! Det varer nok ikke lenge...Nytt forsøk på sorteringsdag i morgen. Bøkene til venste er engelskbøker -det er ca 180 av dem og de skal sorteres etter eksemplarnummer. Det samme skal de øvrige 5000 bøkene, så langt hyllene rekker... Og om noen skulle lure -skolebøker er mye tyngre enn de ser ut til. De som påstår at kunnskap er lett å bære, har aldri jobet på et boklager...

onsdag 16. juni 2010

Framskritt

...er å kunne gå rundt skrivebordet i stedet for å måtte klatre over eller krype under...

tirsdag 15. juni 2010

God aften, mitt navn er Sisyfos...

Mandag morgen.

Mandag ettermiddag.

Tirsdag ettermiddag.


...

torsdag 10. juni 2010

Bokinnlevering, dag 1

08.30 -erfaring tilsier at jevn tilgang til forsynger er viktig for å holde motet og tempoet oppe hele dagen. Med kjeks, te, banan, te og pingvinpastiller burde forholdene ligge tilrette. Rikelig vanning må også til -egen kran på boklageret er ideelt. Jeg lurer jo litt på rommet i sin tid har blitt brukt til -bittelite og inneklemt mellom to klasserom (og helt uten lydisolering -i dag drev spanskklassen med dyrelyder?!), med to vasker og veggfast arbeidsbenk. En antikk boks som en gang har rommet framkallingsmidler ligger gjenglemt i en skuff, kanskje det har vært mørkerom?

 10.30 -bøkene siger inn jevnt og trutt, men i overkommelige mengder. Stort sett i god stand, men noen bærer preg av et hardt liv. Om det skyldes ivrige studier eller skjødesløs behandling, skal være usagt...

12.30 -hyllene fylles med både innregistrerte og uregistrerte bøker, haugene på skrivebordet rekker meg snart til nesen. Det er et slags system i kaoset, men det er godt skjult for de fleste... En forbipasserende elev utbryter "Å faen! Stakkars hu dama..." Det var da ikke så vanvittige mengder i fjor?

13.30 - None shall pass! Her må man jobbe for å få forlate rommet -ingen doturer den nærmeste timen... (og ja, selvfølgelig raste det.) Det var omtrent på denne tiden jeg fikk en åpenbaring og innså hvorfor det var så mange flere bøker enn i fjor, til tross for at like mange klasser leverte i løpet av dagen: I fjor fikk førsteklassingene bare låne to bøker, i år har alle trinnene fått låne alt. Som alle som har flyttet vet -1000 bøker fra eller til utgjør en ganske stor forskjell... Note to self: Neste år skal det beregnes en time til hver klasse/en dag til hvert trinn istedet for en halv time pr klasse/to trinn på en dag.

17.40 -på tide å bevege seg hjemover, to timer på overtid. På ingen måte ferdig (den lille bunken ved siden av skrivebordet rekker meg til over kneet), men med tom bordplate og nok ledige hyller til at jeg skal klare å holde hodet noenlunde over morgendagens bokstrøm -trur eg. Og neste uke skal det repareres, sorteres, organiseres...

tirsdag 8. juni 2010

Stille før stormen

Hyllene er nokså tomme på boklageret nå, men i løpet av torsdag og fredag skal bortimot 550 elever levere nærmere 5000 skolebøker i dette rommet -og noen (gjett hvem) må registrere, sortere og rydde på plass alle disse bøkene. Jeg spår et plassproblem...