tirsdag 14. desember 2010

Vladimir Sorokin - Køen

I Moskva en gang på 80-tallet står mange mennesker i kø. I enden av køen selges det noe, men det er litt uklart hva. Så man venter. Og venter. I timer og dager. Spiser og sover og krangler og blir kjent.


Jevnlige navneopprop, for å passe på at alle er der og holder sin plass i køen.

Når alle sover, prater ingen...

Hele denne boken er kun replikker. Ingen miljøskildring, ingen forklaringer, ingen hint om hvem som faktisk sier noe. Det er en krevende, men samtidig oså ganske lettlest (og da sikter jeg ikke bare til de blanke sidene når alle sover...) og underholdende form. Ikke minst er det en spennende skildring av den sovjetiske køkulturen og køen som sosialt system.

1 kommentar:

labben sa...

Denne har jeg lånt på biblioteket. Tipper det er ganske fascinerende lesning. Jeg har også skaffet meg Sorokins andre bok på norsk, som virker veldig sær, men også veldig spennende. Jeg elsker å lese om Russland.