søndag 12. desember 2010

Leseforsetter 2011

Det dukker opp leseforsetter for neste år i mange blogger for tiden, så jeg tekte jeg skulle henge meg på:

I 2011 skal jeg lese hva jeg vil, når jeg vil -og helst der jeg vil, jeg er veldig for lesing på utradisjonelle og uventede steder...

Jepp, det var det hele... Kanskje mer et manifest, egentlig. Erfaring tilsier at ethvert forsøk på å styre egen lesing, enten det handler om genre, forfatter eller bare et "nå skal jeg bare lese uleste bøker fra egen hylle"-prosjekt, veldig effektivt tar knekken på leselysten, og da er jo hensikten borte. Tross alt leser jeg for min egen del, fordi jeg har glede og interesse av det -hvorfor skal jeg da legge føringer som i verste fall gjør at jeg leser mindre og får dårlig samvittghet fordi jeg burde lese det og det.

Begrensninger på hvor mange bøker jeg kan kjøpe neste år hadde derimot vært en idé...

1 kommentar:

Kathleen sa...

Det er bra! Det er viktigere å ha glede av å lese enn å tvinge seg gjennom ting man ikke har lyst til. Jeg tvinger dog meg selv til å lese forskjellige bøker fordi jeg vet at ofte tror jeg bare at det kommer til å bli et ork, mens det er gøy når jeg kommer i gang. F.eks. "tvang" jeg meg selv til å begynne på "Kjærlighet i koleraens tid" fordi jeg tenkte at den må vel alle lese, og det er jeg glad for, for det viste seg å være en av de beste bøkene jeg noensinne har lest!