torsdag 2. desember 2010

Det vesle huset som ikke ble oversatt

Laura Ingalls Wilder serie om det vesle huset var en favoritt da jeg var barn, hele serien ble lest jevnlig gjennom hele oppveksten (og et par ganger i voksen alder). Hun også har skrevet barnebok om mannens (Almazo Wilder) oppvekst, men den har jeg ikke lest.

I fjor vinter, mens jeg var syk og lå hjemme og så på dagtid-tv, dukket det opp to filmer om Lauras liv etter at bøkene slutter -Beyond the Prairie I og II. Tidligere i høst så jeg den igjen, og da begynte jeg å lure på hvilke kilder filmene var basert på. Litt effektiv søking avslørte en overraskelse -det fantes flere bøker i serien, men de var ikke oversatt til norsk. Little Town on the Prairie, Those Happy Golden Years og The First Four Years forteller om Lauras ungdomstid og utdannelse, lærerinnejobb og de første årene av ekteskapet med Almazo Wilder, og det er disse som er grunnlaget for den første filmen. Å lese "nye" bøker i serien etter så mange år var litt som å treffe gamle venner og få høre hva de har bedrevet siden sist; jeg koste meg stort med dem.

Den andre filmen må, så vidt jeg kan skjønne, være basert på brev Laura skrev til moren etter at hun, mannen og datteren dro fra South Dakota for å state et nytt liv i Missouri. Brevene er utgitt i samlingen On the way home, som jeg ikke ha lest -ennå...

Men det store spørsmålet er jo hvorfor de siste bøkene ikke ble oversatt og utgitt sammen med resten.

Ingen kommentarer: