mandag 29. november 2010

Vladimir Nabokov - Lolita

Alle har hørt om Lolita. Om de ikke har noe forhold til boka, forbinder de likevel navnet med seksuelt bråmodne tenåringsjenter -eller Britney Spears. Det trodde jeg hvertfall, helt til jeg i en "Hva leser du nå"-samtale nevnte at jeg holdt på med Lolita og fikk til svar "Hva er det?". Og igjen var det tid for å stikke fingeren i jorda og messe "Mine kultursnobb-referanser er ikke alles referanser"...

Jeg har hvertfall lest Nabokovs klassiske roman Lolita, om den aldrende Humbert Humbert som forelsker seg i den unge Lolita og gifter seg med hennes mor for å være i nærheten av henne. Forrige gang jeg begynte på den kom jeg ikke så langt, men inspirert av Zadie Smiths essay om Nabokov i hennes essaysamling Changing my mind gjorde jeg et nytt og mer vellykket forsøk.

Dette var en av de mest ambivalente leseropplevelsene jeg har hatt. På den ene side er den veldig godt skrevet, og språket er en nytelse. På den annen side er det i bunn og grunn fortellingen om en pedofil mann og overgrepene han begår -å lese hans beskrivelser om hordan han planlegger å dope ned og voldta Lolita er ganske ubehagelig.  Jeg kan skjønne hvorfor dette er en gjenganger på "Bøker å lese før du dør"-listene, men det er ikke en bok jeg ukritisk vil anbefale til hvem som helst.

2 kommentarer:

Iboh Rosinante sa...

Jeg undrer meg over hva er det som gjør at historien er så populær. Den er jo fortalt (og leses /filmen sees) i noe jeg oppfatter som en romantiserende kontekst.
"Alle" vemmes over et tilsvarende forhold når det er en sak som rulles opp i media (som Vågå) /det er vel mange av de samme som lar seg facinere og kanskje pirre av "Lolita" ...

HildeSol sa...

De aller fleste er vel i stand til å skille mellom fiksjon og faktiske hendelser -det er jo ikke sånn at alle som liker actionfilmer og voldelige spill synes det er greit med bruk av vold.

Litterært sett er Lolita en veldig god bok, selv om temaet er ganske ubehagelig. Og det er vel litt av kunsten "oppgave", om man kan bruke et sånt ord, å utforske tabuer.