onsdag 24. november 2010

Margaret Skjelbred

Det er jo ingen ende på alle nær-forfatter-opplevelsene mine i høst... I går (se -for en gangs skyld er jeg faktisk rask med å blogge om det også) stilte Margaret Skjelbred opp på mitt lokale folkebibliotek for å fortelle som fjorårets bok Mors bok, og litt om forfatterskapet sitt generelt.

Jeg oppdaget henne da jeg fikk Lerkehjerter til jul da den kom i 1997 og elsket den. Siden har jeg, med noen få unntak, lest det meste hun har kommet med for voksne, både romaner og dikt, og prakket det på (unnskyld -formidlet det til) både kjente (hun har slått an i tre generasjoner i min familie) og ukjente (et bibliotekar-privilegium). Kort sagt, det var bare å kle seg mot kulda og rusle de to kvartalene bort til biblioteket og slå meg sammen med de øvrige noenogtyve kvinnene -jeg var yngst med klar margin -og to(!) mennene som hadde kommet med samme mål.

Skjelbred holdt det gående i en god time helt uten manus -"Jeg snakker som jeg skriver -etter innfallsmetoden -og snakket underholdende og interessant om Mors bok, Gulldronning, perledronning og Andrea D, litt om trilogien som Lerkehjerter er første del av og litt om dikt. Hun leste også opp et par av sine egne dikt, deriblandt et som handler om to av hovedpersonene i Lerkehjerter (romanen er basert på diktsamlingen Ved Jakobs løe) og fanger opp veldig mye av handlingen og stemningen i boka, så plutselig satt jeg der med tårer i øynene. Sentimental og lettrørt -jeg? Aldri...

Skriveprosessen var også et emne hun var innom, med et godt og visuelt bilde på skrivesperre og inspirasjon. Når inspirasjonen var til stedet ble kontorstolen som en magnet, mens når skrivesperren satte inn ble den en motpol som støtte henne vekk så hun måtte gjøre andre ting -"av og til må jeg nesten vaske vinduer, men da er det virkelig ille"... Dessuten sa hun at når inspirasjonen kom, kom den plutselig og uten forvarsel -et par setninger ut av det blå og så skjønte hun at hun hadde begynt på en roman. Til slutt fortalte hun en del om boka hun skriver på nå -overraskende mye, jeg har ofte inntrykk av at forfattere knapt vil innrømme at de holder på med noe, men vi fikk både vite en del om innholdet og den planlagte tittelen -"Du skal elske lyset". Jeg gleder meg!

Siden jeg først var på biblioteket, måtte jeg jo -til tross for alle planene om at jeg ikke skulle låne noe -gresse litt (jepp, det er den faglige termen) i hyllene før jeg gikk hjem. Men 5 bøker er jo ingenting, jeg har jo ikke noe ulest liggende hjemme fra før av, og ikke ligger det fire bøker med navnet mitt på og venter på Posten... Det blir neppe rundvask til jul i år heller -man kan ikke få tid til alt...

Ingen kommentarer: