onsdag 27. oktober 2010

Lisa Genova - Still Alice

Still Alice ble kjøpt og lest ene og alene grunnet bloggomtaler -etter å ha sett den hyllet på tre språk fra begge sider av havet innså jeg at denne kunne jeg ikke gå glipp av. Faren var selvfølelig at forventningene ble så høye at det var uungåelig å bli skuffet -men det ble jeg ikke. Den er faktisk så fantastisk som alle skal ha det til.

Harvard-professor Alice er bare 50 år gammel når hun begynner å glemme.Først bare uskyldige småting som mobillader og nøkler, men når hun plutselig ikke husker veien hjem, innser hun at et legebesøk kan være lurt. Hun er likevel ikke forberedt på diagnosen -Alzheimer.

Skildringen av hvordan Alices sykdom utvikler seg, er imponerende. Synsvinkelen ligger hos Alice, og med unntak av noen legebesøk, blir ikke sykdomsforløpet forklart, det bare vises gjennom Alices tanker, oppførsel og oppfatninger -et stjerneeksempel på showing, not telling. Forfatteren har doktorgrad i neurovitenskap (med forbehold om at det er den korrekte norske tittelen -etter litt for mange år med amerikanske sykehusserier har jeg snart mer kontroll på amerikanske medisinske titler enn norske) og jobber for den amerikanske Alzheimer-foreningen, så jeg regner med at det meste i boka er svært virkelighetsnært. Hun har forøvrig et nydelig skjønnlitterært språk, og faller ikke noen av "akademikere-skriver-om-faget-sitt"-fellene.

Jeg har lest andre anmeldelser, blant annet hos Bokhora, som ble til dels ganske rasende på Alices ektemann og hans oppførsel. Selv synes jeg han framsto som befriende menneskelig -de færreste blir til helgener selv om deres nærmeste blir alvorlig syke, og jeg synes det er en styrke ved boka at den også viser det.


Fortellingen er ganske hjerteskjærende -er du av typen som lett gråter av bøker, er det ikke sikkert du vil lese denne på bussen....
 

4 kommentarer:

det lange hvite huset sa...

Det tok ca fem minutter fra jeg leste dette innlegget til jeg hadde bestilt boken selv.

HildeSol sa...

Jeg kan absolut se for meg at du liker den :)

Beatelill sa...

Ja dette var en av mine favorittbøker fra i fjor :) Nydelig bok!

Gjennom ordene sa...

Takk for flott tips om en bok jeg skal ta med meg inn i juleferien: )