lørdag 23. oktober 2010

Forfatterbesøk -Bjarte Breiteig

Forfatter Bjarte  Breiteig besøkte nylig skolen i regi av Den kulturelle skolesekken, for å snakke om noveller og skriving, så jeg benyttet selvfølgelig anledingen og snek meg med.

Breiteig har gitt ut novellesamlingene Fantomsmerter, Surrogater og Folk har begynt å banke på -og jeg har ikke lest noen av dem. Jeg har aldri vært så begeistret for å lese noveller -de er jo så korte, så snart man begynner å komme inn i menneskene og historiene, er de over. Dessuten er jeg sikkert ikke den eneste som har hatt norsklærere som har snakket i det vide og det brede om symbolikk i noveller og hvordan -nettopp fordi de er så korte -hvert eneste ord betyr noe. Resultatet er selvfølgelig at man ikke klarer å nyte novellene, for man er for oppptatt av å tenke på hva de betyr (på samme måte har også mange gode lyrikkopplevelser har også blitt ødelagt av tolkningshissige norsklærere). Jeg blir derfor lykkelig av å høre en novelleforfatter fortelle en skoleklasse at de ikke skal tolke for mye -alt trenger faktisk ikke ha en skjult mening. Han fortalte om hvordan novellene hans var blitt overtolket, og om lesere som kom og spurte om betydningen av f. eks en sykkel i en av novellen hans -"Men det er jo bare en sykkel..." In your face, norsklærere! *skadefro latter*

Breiteig fortalte også om hvordan han skriver -jeg synes alltid det like spennende å høre forfattere snakke om skriveprossessen sin, det er så mange forskjellige metoder. Han fortalte hvordan han kan begynne med en enkelt episode, skrive et novelleutkast og så skrive det om 30-40 ganger, før han ender med en ferdig novelle som ikke nødvendigvis har noe særlig med utgangspunktet å gjøre. Han antydet også at med denne skrivemetoden vil han neppe skrive romaner...

Dessuten leste han novellen Der nede sørger de ikke og snakket om hvordan det er å være forfatter på heltid -og hvordan han begynte å skrive da han var student med kjærlighetssorg og satt oppe om natta og skrev dikt...

Jeg synes det var spennende og interessant å høre på, og det virket som om han fenget og engasjerte elevene også -ingen liten prestasjon, vi snakker tross alt om 16-åringer. Dessuten var han en hyggelig fyr, som tilbød seg å utstyre biblioteket med bøkene hans om vi ikke hadde dem (det har vi -en av dem ble til og med lånt ut -til en elev -etterpå). (Dessuten var han- i en helt ulitterær fornote -ganske kjekk og veltrent i tettsittende t-skjorte, sannsynligvis til stor glede for en del tenåringsjenter på skolene han har besøk. Jeg er selvfølgelig altfor profesjonell til å la meg distrahere av sånt.)

3 kommentarer:

knirk sa...

Ha ha! Morsom kommentar til slutt. Men fint å lese om forfatterbesøk. Jeg liker å høre om det.

Kasiopeiia sa...

Ah, her skulle jeg gjerne vært ja - men godt gjenfortalt, det likte jeg godt! Kjekk kar han ja ;)

Kathleen sa...

Jeg har fått høre fra flere hold at han er flink til å holde foredrag og lignende. Dessuten kurs.