søndag 17. oktober 2010

For sikkerhets skyld

Det er tross alt viktig å til enhver tid ha et variert utvalg uleste bøker i huset, i tilfelle sykdom/flom/strømbrudd/papirmangel, så at jeg kom hjem med to nye bøker i forrige uke, er bare fornuftig kriseplanlegging.


Jane Austen: A biography av Elizabeth Jenkins ble utgitt første gang i 1938 (denne utgaven fra 1996 fant jeg i en tilbudskurv på et antikvariat), og på forsiden står det et sitat: "Elizabeth Jenkins' life of Jane Austen... was first published at a time where biographers were content to let writers be writers, unlike today when the purpose is to unearth sexual skeletons..." En forfatterbiografi som faktisk er mest opptatt av forfattergjerningen høres lovende ut -og kombinert med A truth universally acknowledged: 33 great writers on why we read Jane Austen, som jeg kjøpte i vår og ikke har fått lest ennå (samt diverse dvder son tåler nok en reprise), kan det bli en fin Austen-høst.

Laurie Graham ble tilfeldigvis med meg hjem etter bokmessen i Göteborg for noen år siden, og igjen etter sommerens ferie. Begge møtene har vært svært vellykkede, så da hun dukket opp på tilbud så jeg ingen grunn til å ikke vedlikeholde forholdet. The importance of being Kennedys handler om Nora, som er barnepike i Kennedy-klanen, fra 1917, så jeg regner med et skjønnlitterært innblikk i amerikansk politisk historie. 


Et nytt handlenett og en tekstmappe fra Samlaget har også kommet i hus. Kristin fra bokmerker.org  var nemlig generøs nok til å dele lageret sitt med meg og noen andre heldige bloggere. Nettet har påtrykt en side fra Tonje Glimmerdal (Maria Parr) -pluss et halvt ord nederst i hjørnet på baksiden, mens mappen har et utdrag fra Jon Fosses Andvake preget inn i pappen -lekkert!

1 kommentar:

Kasiopeiia sa...

Haha, jeg likte den backupen. Det er definitivt best å være på den sikre siden i tilfelle sykdom!