fredag 17. september 2010

Ian McEwan

Det har skortet på både lese- og bloggeinspirasjon i det siste, av så mange grunner. Nå er leselysten tilbake, forhåpentligvis kommer bloggingen snart etter...

I mellomtiden har jeg endelig vært på Litteraturhuset -litt pinlig at det har tatt over tre år (selv om det at jeg ikke bor i Oslo må kunne unnskylde litt av somlinga)... Onsdag kveld hadde jeg gleden av å høre Linn Ullmann i samtale med Ian McEwan. Å høre en forfatter man liker bøkene til snakke er alltid litt spennende -det kan prege forholdet til forfatterskapet i lang tid. Heldigvis var McEwan både interessant, underholdene og spennende å høre på -og like velartikulert og godt til å formulere seg muntlig som han er skriftlig. Innimellom var det bare å putte på en krone -Linn Ullmann fikk knapt stilt ferdig spørsmålet før han var i gang med et langt og assosiasjonsrikt svar. En av de tingene han snakket om som jeg hang meg opp i, var at man som forfatter trenger å vite 10 ganger mer om et emne enn man faktisk bruker i boka. Jeg har nemlig hørt Jo Nesbø si akkurat det motsatte -at han ofte bare vet akkurat det han bruker...

Som regel gir forfatterbesøk meg lyst til å lese mer av forfatteren. Jeg har også opplevd det motsatte, og det er egentlig ganske tragisk -hvis ikke forfatteren selv klarer å skape entusiasme for bøkene sine, hvordan skal andre klare det? McEwans til hører definitivt den første kategorien -"Lørdag" ble med meg hjem i går (av og til (ok, som regel) er det ganske kjekt å jobbe på bibliotek) og "Solar", som er den nyeste boken hans, havner nok i mine hender relativt snart (jeg må bare få de bøkene jeg bestilte forleden først -kjøpestopp på bøker har jeg ingen illusjoner om å få til, men jeg prøver å ikke ha mer enn en aktiv bestilling om gangen...).

Forøvrig har Knirk (som jeg skylder en stor takk -jeg oppdaget dette arrangementet fordi hun skrev om det i august) et godt referat fra kvelden, det samme har dagens papirutgave av Dag og tid.

Ingen kommentarer: