søndag 1. august 2010

David Nicholls - One day

Denne boka kjøpte jeg som toglektyre etter å lest mange positive omtaler av den både på norske og amerikanske blogger.

15. juli 1988 havner Emma og Dexter i samme seng etter avslutningsfesten på universitetet. Dagen etter flytter de ut av studenthyblene og starter voksenlivet -hver på sin kant. Boka følger dem de neste 20 årene -voksenliv, karriere, privatliv og forhold og (selvfølgelig) det store "will-they-won't-they"-dilemmaet.

Det som løfter denne boka ut av den store massen av bøker med liknende temaer og gjør at den framstår som original, er først og fremst formen. Alle kapitlene foregår 15. juli -et kapittel for hvert år. Selvfølgelig med litt innflettede tilbakeblikk, men forfatteren holder seg stort sett godt til sine egne premisser. Og selvfølgelig kan man også innvende at det skjer over gjennomsnittet mye på akkurat denne datoen, men det er ikke mer påfallende enn at jeg synes det fungerer bra. 

I følge reisefølget mitt satt jeg stadig og lo for meg selv mens jeg leste, og det er mye humor i den, også når den er inne på mer alvorlige temaer. Språket er også bra (jeg leste den engelske utgaven), bedre enn gjennomsnittet for denne genren.

Jeg var i det hele tatt god fornøyd med min utvalgte feriebok, så selv om  den noen kapitler før slutt så ut til å gli mot en litt forutsigbar og ikke helt klisjé-fri slutt, lå den an til en ganske positiv karakter. Da -bang! -kom en vri i plottet og en slutt jeg overhodet ikke så komme, og sikret at jeg også er medlem av denne bokas fanklubb.

2 kommentarer:

det lange hvite huset sa...

Jeg lot meg friste, denne falt/krøp/ble tvunget ned i handleposen min forleden dag. Nå venter jeg bare på å få tid til å lese den. :)

HildeSol sa...

Så bra :) Du får melde fra om hva du synes.