søndag 4. juli 2010

Richard Herrmann - Victoria

Richard Herrmann døde faktisk mens jeg holdt på med denne boka -det kom litt overraskende på meg ettersom jeg var sikker på at han hadde vært død lenge... "Stemmen fra London" ble pensjonist før jeg fikk med meg andre radiostemmer enn Anne-Cath Vestly, og jeg kjente ikke til navnet før jeg var blitt bibliotekar og skulle rydde i hyllen for engelsk historie...

Boka heter "Victoria -en dronning for sin tid" og handler strengt tatt minst like mye om tiden som om dronningen. En del kapitler er viet dronningen og hennes liv (inkludert et par kapitler om forfedrene hennes -det var det mye galskap og dårlige gener. Man kan mene mye om kongefamilienes nye tilskudd, men litt frisk blod for nå rense opp i all innavlen har nok vært av det gode), mens i andre er ikke engang nevnt. Mange av hennes store samtidige har fått egne kapitler, deriblandt Charles Dickens, Florence Nightingale, Karl Marx og Charles Darwin (Herrmann ofrer også noen ord på konene til en del av dem -noen hadde ganske begredelige liv i skyggen av sine kjente ektemenn).

Herrmann skriver omtrent som han prater (og for de som ikke har hørt ham prate, anbefaler jeg Nrk Gull) -kåserende med stadige avsporinger og anekdoter, men først og fremst underholdende, kunnskapsrikt og levende. Han har en stil som hos de fleste andre ville virke rotete og usammenhengende, men hos ham fungerer det strålende.

Litt synd at han ikke skrev lærebøker i historie -tror det kunne økt interessen hos en del (eller ikke -man skal vel ikke se bort fra at detaljkunnskapene og kuriositetene hans, som appellerer sånn til nerden i meg, ikke har samme effekt på en uinteressert 17-åring *blaff av selvinnsikt*)

Herrmann fortsetter sin gjennomgang av britisk historie i "Gammel krone for en ny tid : da solen gikk ned over det britiske verdensriket" -den blir nok med meg på fjellet i dag... 


2 kommentarer:

Anita sa...

Denne boka har jeg lest også! Veldig bra.

mbfjord sa...

Ah, historiebøkene til Richard Herrmann er fantastiske! Det er ikke rent lite av det jeg kan om europeisk historie jeg kan takke han for...