onsdag 7. juli 2010

Min barndoms billedbokfavoritter #3


"I Morgentåkedalen" må jo med -den er en klassisker. Litt inspirert av de underjordiske og tusser og troll, vil jeg tro, med lærdom og moral -og ganske så skummel...


Mosetussene, med Morkel i spissen, er historiens helter, emn egentlig ble jeg nesten like skremt av dem som av den farlige Grumleren. Bare se på de skumle øynene -de har jo ikke pupiller!


Den tunghørte sneglen. Misforståelser og vridde ord -alltid en underholdende slager. Og se så flott fargebruk, selv med så å si bare brunt og grått.

Den forgjettede kjempesoppen -som kanskje ikke var lykken og meningen med livet, likevel? Og tro om ikke dette bildet er inspirert av et annet kjent maleri...?

4 kommentarer:

astridterese sa...

Den boken hadde nydelige bilder!

mbfjord sa...

*mimre, mimre* :)

Må innrømme at jeg spurtet inn på Haugenbok og bestilte denne til ungene etter at jeg leste det fine innlegget ditt!

Sulvis sa...

Vi har nettopp vært hos mine svigerforeldre som hentet bøker ned fra loftet til lille frøken snupp, og denne perlen var en av bøkene som så dagens lys igjen. I tillegg kom Da Per var ku frem, ... det var en av mine barndomsfavoritter. :)

HildeSol sa...

Godt jeg kan bidra til økt boksalg ;)

"Da Per var ku" hadde jeg også -i kombinasjon med "Ole-Jakob på bytur"...