torsdag 1. juli 2010

Min barndoms billedbokfavoritter #2

Det var disse billedbøkene, ja, som ser ut til å skli ut i en hel serie. Skal jeg først skrive om billedbøker, må jeg jo vise bilder, og da ble innlegget så stort... Utvalget er preget av en litt sviktende bokhukommelse (jeg har lest en og annet bok i de 25 årene som har gått etter at jeg slutte å lese billedbøker) og ikke minst av hva jeg faktisk har i bokhyllen fortsatt. Av den grunn vil for eksempel Barbafamilien glimre med sitt fravær (med mindre dette blir et veldig fast innslag og jeg begynner å gå på jakt på biblioteket). Moving on...

"Ikke vær redd pappa, krokodillene klarer jeg" av Stefan Mählqvist og Tord Nygren (1978). En treåring som takler krokodiller i pysjamas (ungen iført pysjamas, ikke krokodillene...) må jo bare bli bra. Forsåvidt en ganske rappkjefta og snusfornuftig treåring: [Pappa sa:] Når skal du lære deg å plukke opp etter deg? (Pappa skjønner ikke at jeg blir sliten av å bare plukke fram alle sakene mine.)


Bildet på veggen vokser, soverommet forsvinner og eventyret/drømmen er i gang. Man seiler i seng på kanalen (boka er svensk, men ser ut til å foregå i Amsterdam), unngår så hvidt å bli spist av en flodhest og treffer krokodillen...


...som han takler på denne måten. Den observante leser legger vel også merke til hvilken bok han ofrer til dette viktige formål(en bok som forøvrig også hadde fortjent en egen post, hadde jeg bare visst hvor den er...). Vår Helt i pysjamas kommer selvfølgelig trygt hjem til slutt, slik det skal være i bøker for små barn.

Bildene er fargerike og fulle av små detaljer, som ofte går igjen på flere sider. En av gjengangerne er den skjeggete onkel Karl, som det slår meg nå at er mistenkelig lik Karl Marx. Jaja, menn som drev med barnelitteratur på 70-tallet (forfatter Mählqvist har fatisk doktorgrad i svenske barnebøker, forteller Wikipedia meg), tilhørte neppe den konservative fløyen...

4 kommentarer:

elis lesebabbel sa...

Å herregud den husker jeg. Eller rettere sagt, den hadde gått fullstendig i glemmeboka. Mener også å huske at forfatteren hadde et intervju med Bjarne Reuter på en barnebokkonferansen i Gävle for over 20 år siden. En morsom opplevelse!

Marika sa...

Annars är det ju det här han är allra mest känd för: http://www.youtube.com/watch?v=37nK8oBk5l4

Jag blev tvungen att göra ett inlägg om det i min blogg. Kanske spårade ut lite i allmännt youtube-länkande dock. :)

HildeSol sa...

Jeg tror ikke det har gått på norsk tv, hvertfall ikke i en tid jeg kan huske... Når jeg googlet ham, så det ut til at det er sofaen folk husker like mye som bøkene han tipset om -og det kan man jo forstå... ;)

Marika sa...

Tja, det var ju samma soffa men olika böcker varje gång. Annars är väl det man minns allra bäst introlåten. Ninna-na-ni-nanna-ni-ni-nanna-na-ni-na ... :-)