fredag 9. juli 2010

Anne Fadiman


Noen bøker dukker opp fra ingensteds og viser seg å være små perler. Jeg husker ikke lenger hvor jeg hørte om Anne Fadimans "Ex Libris", men heldigvis hadde jeg vett nok til å legge den i ønskelisten min på tanum.no, så den kom med i dragsuget da jeg skulle bestille noe annet (skal jeg først bestille én bok, kan jeg jo slenge med et par til samtidig, portoen blir jo den samme uansett (tror jeg? håper jeg...), så det er jo bare økonomisk tenkning. Javisst.). Den har undertittelen "Confessions of a Common Reader" og er små personlige essays med høy gjenkjennelsesfaktor om livet med bøker. Min personlige favoritt er fortellingen om da mannen skulle ta henne med på overraskelsestur i forbindelse med en bursdagsfeiring -de tar toget ut av New York, vandrer gjennom en landsby ned mot sjøen -og befinner seg plutselig utenfor en innholdsrik bruktbokhandel, hvorfra de kommer ut flere timer senere, bærende på kilovis med bøker. Snakk om mann som har skjønt det...

Ettersom vårt første møte var så vellykket, måtte jeg jo sjekke om Fadiman hadde begått flere bøker i samme genre, og -lykke! -det hadde hun. "At large and at small" handler ikke så mye og så konkret om bøker, men desto mer om polarhelter, iskrem og sommerfugljakt, og de litterære referansene kommer tett. Og se de lekre omslagene!

3 kommentarer:

labben sa...

Ex Libris leste jeg for mange år siden, gøy med påminnelsen :)

Kanskje jeg skulle skaffet meg "at large and small" også.

kristin sa...

Hei! Vi inviterer til bokbloggertreff i august, hyggelig hvis du ville være med! http://bokmerker.org/?p=6944 (Facebookevent her: http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=102118659841381&ref=ts)

HildeSol sa...

Labben -det synes jeg absolutt du skulle *nikker iherdig*

Kristin -så gøy, det vil jeg være med på! Må bare finne igjen filoen i feriebagasjen og kontrollsjekke datoen...