fredag 7. mai 2010

Se på meg, men bare når det passer meg...

Jeg synes ikke det så lenge siden sist jeg skrev om politikeres usikre ferd på facebook, men jammen er vi ikke her igjen. I dag er det Høyres Olemic Thommessen som får bråk etter å ha meldt seg inn i en facebook-gruppe med den velklingende tittelen "Få sendt møkkamannen Sigbjørn Johnsen hemmat i møkkakjelleren!". Thommessen legger seg selvfølgelig flat og beklager, men burde ikke politikerne ha lært snart nå? Særlig en mann som også er medlem av facebook-gruppa "Stopp mobbing på nettet!"...

Medieoppmerksomhet -både av det ønskede og det uønskede slaget -var i det hele tatt en gjenganger på P2 i dag tidlig. En tidligere Paradise Hotel-deltager forteller om hvor tøft det er i ettertid og klager over manglende oppfølging fra TV3 -til tross for at hun takket nei til det de faktisk tilbød (og heller ikke har noen konkrete forslag til hva de burde ha gjort). Hun sier også at hun "fryktar at produsentane er opptekne av noko heilt anna enn deltakarane sitt beste." Næh, virkelig? Kan det være at de er opptatt å... lage et program flest mulig vi se, og tjene mest mulig penger? For all del, jeg synes selvfølgelig det er forkastelig at folk blir slått ned, trakassert og truet bare fordi de har vært på tv og gjort dumme ting (jeg er i det hele tatt mot at folk blir slått ned og trakassert). Men reality-tv-konseptet er ikke akkurat nytt lenger, man skal ha bodd under en stein i skogen de siste 15 årene for å ikke ha fått med seg at man blir eksponer mer og på en annen måte enn man er forberedt på, og at det for mange blir tøffere i ettertid enn de hadde regnet med. Alt dette er velkjent for de fleste, og noe man bør tenke over før man helt frivillig og med åpne øyne blir med på et sånt opplegg.

En annen som tydeligvis ikke heller har tenkt helt over hva han har begitt seg ut på, er GP-den nasjonale finalentaker Didrik Solli-Tangen, som får kritikk for å være for utilgjengelig for media. I forkant av delfinalen i vinter ville han ikke snakke med pressen fordi han var opptatt med skolen, dagen etter seieren i den nasjonale finalen ville han ikke snakke med pressen fordi han heller ville være med familien, han ville ikke la seg intervjue i forbindelse med Jostein Pedersens MGP-bok, og nå har han trukket seg fra Senkveld på TV2. Generelt og prinsipielt er jeg veldig tilhenger av artisker og kjendiser som er litt selektive i hva de stiller opp på -min respekt for dem synker gjerne i takt med antall oppslag på glanset papir (jeg har fortsatt traumer om Se&Hør-forsiden med en naken og høygravid Jenny Jensen sonm lyste mot meg i kassekøen på Rimi). Men, og det er et stort MEN, når du er med i MGP-sirkuset (for det er jo et sirkus og en medie-hendelse, vel så mye som en melodi-konkurranse) , og særlig i år som det arrangeres på hjemmebane, så er det å stille opp for media og være synlig i de månedene det varer, faktisk en del av opplegget. Det betyr ikke at man må stille opp på alt, men å vende pressen ryggen og si "vil ikke" noen få uker før finalen, blir bare for dumt.

Vil man ikke ha oppmerksomhet, bør man tenke på hva man stiller opp på og hvor man stikker seg fram før man faktisk gjør det -og lære seg hvordan dagens medievirkelighet fungerer. Kom hvertfall ikke og gråt til meg etterpå...

Ingen kommentarer: