lørdag 15. mai 2010

Lucy Knisley - French milk


Grafiske romaner og tegneserier (jeg er litt usikker på hvor skillet mellom de to egentlig går, jeg har en teori om det handler mest om hvor intellektuell forfatteren ønsker å fremstå som...) har aldri vært noen stor favoritt hos meg. Donald da jeg var liten og stripeserier som Nemi og Pondus (lykken er stor hver gang en ny bok i Eliteserien uten forvarsel dukker opp på posten) , men sjelden noe annet. Jeg foretrekker bøkene mine uten illustrasjoner, en bok hvor illustrasjonene er hovedpoenget hørers ikke ut som noe for meg...
Av en eller annen grunn ble likevel French milk inkludert i en bokbestilling i vinter. Den er jo strengt tatt hverken en tegneserie eller en grafisk roman, derimot er det en dagbok/reiseskildring fra Paris, laget av tegneserieskaperen Lucy Knisley. I skrift, tegninger og et og annet bilde skildrer hun de seks ukene hun tilbrakte i Paris sammen med moren. Kunst, mat, severdigheter, byliv, mor/datter-forhold og mer mat. 

Jeg sitter igjen med to hovedinntrykk etter å ha lest denne: Jeg vil tilbake til Paris og jeg vil også kunne tegne sånn, så jeg kan lage tegnedagbok. Dessuten vil jeg at alle andre også skal oppdage denne boka...



Ingen kommentarer: