tirsdag 18. mai 2010

Hyllenytt

Den som legger på seg mest her i huset er utvilsomt bokhyllen... Et utvalg (mesteparten) av de siste par måneders tilvekst:

*Monique Troung: Boken om salt -en roman om vietnamesiske Binh, som jobbet or Gertrude Stein og Alice B. Toklas.
*Fashion in fiction -om klær i litteratur, film og tv.

*Ruth Adam: A woman's place 1910-1975 - kvinnehistorie.

*Anne Fadiman: At large and a small - Essayer om alt fra iskrem til Charles Lamb.

*Ian McEwan: Enduring love - Etter å ha lest Ved Chesil beach og Om forlatelse på norsk, gleder jeg meg til å lese noe av ham på engelsk.

*A truth universally acknowledged: 33 great writers on why we read Jane Austen - Litteratur om litteratur. Lykke.

*Virginia Woolf: A room of ones own - Jeg leser en del feministlitteratur og det refereres stadig til denne, så jeg tenkte det var på tide å lese den selv også. Jeg elsker omslagene på Vintage Classics-bøkene -jeg får jo lyst til å kjøpe bøker jeg har fra før av fordi de er så fine...

*Virginia Woolf: To the lighthouse - Når jeg først var på Woolf-kjøret...

*Ying Toijer-Nilsson: Tro og tvil i moderne barnelitteratur - Ettesom boka er fra1980, føler jeg at moderne muligens ikke er dekkende lenger...

2 kommentarer:

kristin sa...

Å, så herlig at du fant barnelitteratur-boken! Den hadde jeg stor nytte av i vinter da jeg skrev eksamen, selv om jeg gjennomgående kalte Ying Toijer-Nilsson for "han". Synes ikke baksidebildet var veldig oppklarende, det heller...

HildeSol sa...

Da er den jo fortsatt nyttig -så bra. Jeg fant den i en restekurv i et antikvariat til den uhyre sum av 20 kroner...