tirsdag 11. mai 2010

Her kommer Mummi...

Jeg er egentlig ingen tilhenger av lydbøker. Ikke på prinsipielt grunnlag -for all del, jeg ser jo at mange har både nytte og glede av det, men for egendel foretrekker jeg å lese selv. For det første går jo lydbøker så sakte -jeg blir jo så utålmodig! For det andre er det oppleser-problematikken -det at noen leser høyt for meg, betyr også at de til en viss grad tolker teksten for meg ved betoning, tonefall osv, og det vil jeg jo ikke ha noe av. Og noen opplesere blir bare feil og/eller irriterende, og det kommer også i veien for opplevelsen av boka. Sær, jeg? Kan jeg ikke tenke meg...

Noen unntak finnes det likevel her også, og et av dem fant jeg i Stockholm i vinter. Mark Levengood som leser Mummitrollet med akkurat riktig finlandssvensk aksent -det kan jo bare bli bra...