søndag 25. april 2010

Synne Sun Løes - Tilstrekkelig vakkert

Johanne er 17 år og skal dø. Jenny er 17 år og vil dø. Det er det enkle, komplekse og hjerteskjærende utgangspunktet for denne brevromanen.

Første del består av Johannes brev til Jenny. Om sykdommen og at hun skal dø, og om livet med faren og sin to år gamle datter. Det går ikke an å forbli helt uberørt av en ung jente som skal dø fra datteren sin, men jeg er ikke langt unna... Det blir litt for flinkt, for klinisk og for lite følelser til at Johanne blir en person jeg tror på. Det blir også mer dagbok enn brev i formen, veldig inadvendt og lite kommunikativt til å være en personlig henvendelse til et annet menneske.

Sånn sett er Jennys brev i del to mer overbevisende i form og språkbruk (selv om jeg innimellom synes språket hennes skurrer litt inforhold til strøket hun bor i -ikke akkurat utpreget Frogner). Jenny blir i det hele tatt mer menneskelig og troverdig med mer følelser og temperament, ikke bare flinke formuleringer (selv om hun også har sin dose av dem).

Løsningen med å ha alle Johannes brev først og Jennys etterpå, i stedet for annehver i kronologisk rekkefølge, fungerer overraskende greit. Jeg blar tilbake et par ganger når jeg leser Jennys brev, men det er ikke noe problem å holde tråden i fortellingen.

Jeg tror litt av problemet mitt med denne boken rett og slett er at jeg synes store tanker om livet og døden fort blir veldig platte når de skrives ned. Mulig den hadde gjort seg bedre som lydbok?

Ingen kommentarer: