søndag 18. april 2010

Bongo (fra Kongo?), en venetiansk prinsesse og en flyktning fra 50-tallet

Bokavdelingen på loppemarked kan skjule mye spennende -så mye at jeg har laget meg noen regler for å bregrense meg en smule. Jo eldre, jo bedre, og særlig populært er bøker om bøker, sangbøker, feministlitteratur -og barnebøker. Årets første loppemarked ga flest funn i sistnevne kategori...


Bongo -gutten med den gladeste latteren i hele Afrika. Hvorvidt Bongo er fra Kongo skal være usagt, men det er jo ikke utenkelig at Thorbjørn Jagland har lest den i sin tid... Særdeles lite politisk korrekt i disse dager, men enkelte bibliotekeksemplarer er fortsatt å oppdrive her og der.

Baksideteksten: Søte unge Connie bor sammen med sin far i Weilheim, en ørliten koselig landsby i Sveits. Ved siden av bor Toni, som er glad i Connie. Men hun drømmer seg bort om den store spennende verden der ute.

Så en dag får hun vite at hun er prinsesse, og at moren lever. Moren er styrtrik og ber henne komme til sitt palass i Venezia. Der bli hun overøst med smykker og flotte toaletter(sic!). Hun treffer en ung, pen løytnant som viser seg å være greve. Connie blir svært betatt av ham, men da moren ordner det så de skal gifte seg, reagerer hun mot å bli brukt som en brikke.

Jeg aner en pen dose god borte-bra-hjemme-best og penger-og-stas-er-ikke-det-viktigste-i-livet moral her -ispedd litt Grace Kelly-glamour og Venezia-romantikk...


Toya-bøkene lærte meg om fjernlånets gleder da jeg var 8 eller 9 -jeg hadde en av bøkene og oppdaget at det fantes flere. Skolebibliotekaren ordnet opp og fikk lånt inn de to andre. Alle skoler skulle hatt sin egen Deichman-filial...

I min glede over å finne alle tre i går, glemte jeg at jeg hadde en av dem fra før av -fra et tidligere loppemarked... Så hvis noen der ute ønsker seg et eksemplar av "Toya og losen", gi beskjed.

Ingen kommentarer: