fredag 4. desember 2009

Katarina Mazetti: Gutten i graven ved siden av

En kjærlighetshistorie om bibliotekaren Desiré og bonden Benny som treffes på kirkegården og innleder et forhold, til tross for alle de sosiale og kulturelle forskjellene mellom dem. Hun bor i byen, er opptatt av kultur og minimalisme, han bor på landet og driver gård og har en adskillg mer "folkelig" stil. Desiré beskriver sitt først besøk hos ham som "et kultursjokk", og forholdet deres blir på ingen måte problemfritt. De har ordet i annethvert kapittel, så vi får innsyn i alle misforståelser, kulturforskjeller og fordommer, fram mot et ganske overraskende slutt.

Jeg må jo tilstå, at som urban og kulturinteressert (noen vil sikkert hevde at jeg har kultursnobb-tendenser..) bibliotekar med tilhørende fordommer mot "bondelandet", faller det meg lett å forstå og sympatisere med Desiré, samtidig som jeg føler meg truffet av enkelte av Bennys fordommer mot henne. Det at den pirker i mine egne oppfatninger, gir den en ekstra dimensjon, men først og fremst er det en intelligent og morsom liten kjærlighetshistorie, uten å bli Hollywood-sukkersøt.

Og for de som måtte lure -filmen er også verdt å få med seg, men boka er (selvfølgelig) bedre. Ikke minst slutten...

Ingen kommentarer: