torsdag 24. desember 2009

Nina Krogh og Per Olav Reinton- Opera! En håndbok



Denne innføringsboken tar for seg 17 mer og mindre kjente operaer frra de siste 400 årene. Hver opera og komponist settes inn i en historisk sammenheng, før handling og musikk presenteres og gjennomgås. Det hele er godt og underholdende fortalt, med det min norsklærer en gang kalte "ironisk distanse", og stort sett ganske lettfattelig, selv om ordlisten bakerst med fordel kunne vært mer utfyllende. Boka burde også vært utstyr med en cd med lydeksempler. Dette er en bok jeg godt kunne tenke meg å ha stående i bokhyllen og plukke fram når jeg skal se eller høre en av de omtalte operaene.

2 kommentarer:

Leif-Harald Ruud sa...

Jeg har selv lydbokutgaven, og den er både interessant, lærerik og ikke minst underholdende. Hvis jeg skulle sette fingeren på noe, er det at perioden fra 1787 til 1867 er forbigått i stillhet. Men forfatterne liker kanskje ikke bel canto og tidlig tysk romantikk...

HildeSol sa...

Alle sånne utvalg blir vel i noen grad preget av forfatternes preferanser, uansett hvor nøytral man prøver å være. Bibliotekets innkjøp blir jo unektelig litt preget av mine...