mandag 14. desember 2009

Erlend Loe -Muleum


Jeg leser egentlig ikke Erlend Loe... Jeg leste Naiv.Super da jeg var 16, syntes den var skikkelig teit og så ingen grunn til å lese noe mer av ham. Men Muleum havnet i bokhylla som en glemt-å-avbestille/ikke-fått-returnert bokklubb-bok, og ettersom den har et veldig veske-vennlig format, ga jeg den en sjanse.

Boka handler om 18 år gamle Julie, som har mistet hele familien i en flyulykke og prøver å takle sorgen, på tidvis nokså uortodokse måter. Den er skrevet i dagboksform, og begynner 6 måneder etter ulykken.

Jeg blir umiddelbart skeptisk når en voksen mann skal skrive dagboken til en tenåringsjente. Det skal litt til å få et overbevisende språk og stemning, og jeg synes ikke det fungerer helt. Verre er det at jeg overhodet ikke tror på historien, hverken selve handlingen eller personene i den. Det blir for usannsynlig, og slutten blir altfor lettvint og enkel.

Kort sagt -jeg går nok tilbake til mitt Erlend Loe-frie liv...

Ingen kommentarer: