tirsdag 21. april 2009

Innkjøpsordningen -ja takk.

Det har blitt skrevet mye om innkjøpsordningen de siste månedene -i overkant mye negativt, synes jeg. For eksempel når Aftenposten i februar skrev om bøker som "støver ned i hyllene" -illustrert med bilde av bøker som var så nyankommet at de neppe kan ha rukket å tiltrekke seg hverken støv eller lånere (og den mest synlige av dem, Marit Eikemos Samtidsruinar ble forøvrig kåret til Årets nynorskbok av Dag og Tids lesere, og hører neppe hjemme i kateorien "bøker vi aldri ville kjøpt inn") -jeg hadde hvertfall pakket dem ut av esken bare en uke før dette oppslaget sto på trykk...

Jeg sier på ingen måte at innkjøpsordningen er ideell og uten forbedringspotensiale, men som bibliotekssjef på et lite distriktsbibliotek satte jeg stor pris på "forundringspakkene" fra Kulturrådet. Ja, en del av sakprosaene kom for sent, og en del skjønnlitteratur var i overkant smalt, men vissheten om at det aller meste av norsk skjønnlitteratur ville komme automatisk sparte meg for både tid og penger jeg kunne bruke på å sette meg inn i og kjøpe inn både smal og bred utenlandsk litteratur, mer barne- og ungdomsbøker, lydbøker, tidsskrifter og filmer -med andre ord fikk lånerne i praksis et bredere og bedre utvalg enn de ellers ville fått. Gjennomsnittsbrukeren hadde null interesse for relativt obskure diktsamlinger, men for den ene låneren som var opptatt av lyrikk hadde stor glede av det brede utvalget -bøker som ikke ville blitt kjøpt inn ellers, og som ikke kostet biblioteket annet enn de minuttene det tok meg å legge dem inn i katalogen.

Poenget mitt er at verdien og nyttet kan måles i andre ting enn antall ganger en bok er utlånt. Dagbladet melder i dag at Kulturrådet har "vraket Tikken Manus" til tross for at den "gikk rett inn på bestselgerlistene og har et førsteopplag på 10 000 eksemplarer". For det første har neppe Kulturrådet noe personlig imot Tikken Manus, de har valgt å ikke kjøpe inn en bok som så langt jeg har sett har fått nokså dårlige krtikker, for det andre skal og bør ikke opplagstall legges til grunn for innkjøpsordningen. Et bibliotek med bare bestselgere hadde vært et uhyre kjedelig bibliotek -med lave besøks- og utlånstall...

Ingen kommentarer: