mandag 9. mars 2009

Nils Harald Sødal - Scenebetennelse

Boka har undertittelen En operaroman, og det er den på alle måter. Forfatteren er solist ved Den Norske Opera, og handlingen er lagt til den siste høsten operaen holdt til i Folketeaterbygningen. Hovedpersonen Stine er stipendiat i operaen og står foran sin første hovedrolle -Carmen. Det er en tøff tid på alle måter, både for henne og de rundt henne.

Det er åpenbart at Sødal kjenner godt til miljøet han skildrer, både selve lokalene og alt som skjer i forbindelse med prøvetid og premiere, ren teknisk så vel som mentalt. For meg er alt han forteller om huset og det som skjer der, den mest spennende delen -Stines personlige problemer er ikke like interessant, men det kan nok tilskrives min operainteresse og nysgjerrighet ovenfor alt som skjer bak scenen. Sødal skriver godt -overraskende godt -og gjennomtenkt, med formuleringer som innimellom får meg til å le høyt. Han takler også det kunststykket jeg har sett mer etablerte mannlige forfattere slite med -å skrive overbevisende i første person fra et kvinneperspektiv. Stine har noen karaktertrekk som tradisjonelt regnes som maskuline, men jeg er aldri i tvil om at hun er kvinne.

Jeg oppdaget denne boken fordi jeg hørte forfatteren snakke om den på bokmessen i høst og leste den primært fordi den handlet om opera. Forventningene var ikke så høye, men jeg ble positivt overrasket -jeg koste meg virkelig med denne boken. Tror nok jeg må få tak i Sødals første bok også og se om han skriver like bra når han ikke skriver om sitt eget fagfelt.

2 kommentarer:

kirsten elisabeth sa...

Hei, jeg har lest den første boken til Nisl Harald Sødal. Likte den, mange utrolig gode skildringer. Satt igjen med mye sympati for forfatteren som kunne skrive slik han gjorde

Aase sa...

Har lest begge, og lurer på om jeg kanskje likte den første best. Bedre personskildringer der synes jeg.

Men noen ganger så er man påvirket av første boken man leser av en forfatter, og sammenligner derfor uvilkårlig med denne.

Men HildeSol, du må lese den første boken hans også ja.